Луксозните джипове, купени скандално преди година от няколко горски стопанства в страната, се оказаха предоставени за безвъзмездно ползване на Националната служба за охрана (НСО) – при това почти без да бъдат използвани по основното си предназначение – да осигуряват транспорт на платежоспособни ловци из горските ни стопанства, предава БТВ.
Един от луксозните високопроходими автомобили през лятото беше забелязан да шофира самият премиер Бойко Борисов.
Точно преди година земеделският министър Десислава Танева и шефовете на държавните предприятия ни убеждаваха, че на горските им трябват точно такива коли: с кожен салон и климатизирани седалки; с монитори за задните места, паркинг сензори с камера за обратно виждане и още десетки екстри. Според специалисти подобни машини не са за планината.
Джипове бяха купени от държавните горски предприятия в Благоевград, Смолян и Сливен, докато в Северното централно предприятие в Габрово процедурата по купуването беше прекратена.
Разследване показва, че джипът в Благоевград „изпълнява държавни задачи по предназначение”, но не е в предприятието. „Имаме на практика договор с НСО”, призна неговият директор.
В Смолян джипът също се използва за „обслужване на други важни дела”. bTV разполага с договора, по който този джип е отдаден за безвъзмездно ползване на НСО.
Едно от обясненията за този ход е, че отдаването е свързано с българското председателство на ЕС, което започва едва в началото на 2018 г. и ще продължи шест месеца.
В Сливен директорът на Югоизточното държавно предприятие не беше открит, а заместникът му, който не се осмели да потърси шефа си – макар и в работно време, и в работен ден, заяви, че мисли, че джипът е предаден на НСО.
За да внесе яснота по въпроса в студиото на „Тази сутрин” гостува зам.-министърът на земеделието и храните инж. Георги Костов. Неговото министерство е принципал на държавните горски предприятия.
По думите му не е рядкост държавните горски предприятия да предоставят техника на други държавни служби – например сега 25 коли горски със смесен състав – полицаи и горски, охранявали границата с Турция. Имало и автомобили, предоставени на МВР, на пожарната, както и на манастира в Атон.
Според изчисленията на неговото ведомство разликата в приходите от организиран ловен туризъм между 2015 и 2016 г. е над 500 хил. лв., което почти покрива инвестицията в джиповете.
Колите са използвани „по предназначение”, увери Костов, макар да не успя да каже кога и колко пъти са били използвани точно за организиран ловен туризъм.
По думите му тук „случай” няма – тези джипове били 0,2% от разходната част на горските стопанства, а направените инвестиции в техника са 35 млн. лв.
„Тези коли са държавна собственост, те изпълняват държавни задачи… Нищо порочно няма. Това са държавни разходи”, заяви той, без да отговори защо тогава има отделен бюджет на НСО.
„Джиповете са били важни са за нуждите на стопанството, но НСО е държавна служба с по-голям приоритет”, посочи Костов.
За председателството на България трябва да има 28 комплекта автомобили, вкл. и бронирани, посочи още той.
По думите му да се предоставят джиповете на горските стопанства е по-добре, вместо да се използват допълнителни средства за нови автомобили.