Международното летище "София" да носи името на Асен Йорданов - всепризнатият създател и учител на съвременната световна авиация, предложиха от Националния граждански комитет на Авиационната общественост. На пресконференция в БТА днес бе разпространено отворено писмо, в което от комитета мотивират предложението и поставят началото на дискусия пред широката общественост. В него се припомня, че Асен Йорданов е конструирал първият български самолет още през 1915 год., с което е сложил и началото на самолетостроенето у нас.
Проф. Борис Бонев - председател на Националния граждански комитет на Авиационната общественост, определи Асен Йорданов като обединяваща българите фигура и без конкуренция. По думите му времето е потвърдило, че със своя живот и дейност Асен Йорданов е оставил дълбока следа на признателност в паметта на човечеството, а името му напомня, че "и ний сме дали нещо на света". С всичко това Асен Йорданов е заслужил да бъде пример на поколенията.
Предложението на авиаторите е, на първо място - да се даде името Асен Йорданов на Международното гражданско летище "София", без да се променят неговите кодови характеристики по ICAO и IATA, като се приеме официалното наименование Международно летище София "Асен Йорданов" и съответно - International Airport Sofia "Assen Jordanoff". Другото предложение е да се изградят мемориален кът за патрона на летището в залата на "Терминал 2", както и паметник на Асен Йорданов в района на летищния комплекс. Съществуващата практика, която бележи тенденция за разширяване, е международните летища да носят име на личност, свързана със своята страна и имаща широка международна известност с приноса си към човечеството, припомни проф. Бонев, пише БТА.
Без съмнение Асен Йорданов е българин с изключителни способности и с необикновена съдба, достигнал върховете в световната авиация. Той е боен летец, инженер, авиоконструктор, летец-изпитател, летец-инструктор-педагог, учен, изобретател.
На картата на Антарктида съществува известния "Jordanoff Bay" - залив, получил името си от изследователи-авиатори в памет на техния учител. Неговата методика за летателно обучение е съвършено новаторска и призната за най-добрата. Деветте му научно-практически книги за авиацията дават мощен тласък за нейното бурно развитие. Известният "вечен" самолет "Дъглас DC-3" е свързан с името на Асен Йорданов и със създаването на първите въздушни линии в света. По лиценз на "DC-3" в Съветска Русия се произвежда самолетът "Ли-2", който е основен самолет на "Аерофлот", а също и на българските въздушни линии в течение на десетилетия. Изтеклата 2015 г. премина под знака на вълнуващо отбелязване на 100-годишнината от създаването на първия самолет в България, посочиха от гражданския комитет на авиаторите.
Те припомниха още, че на 10 септември 2015 г. по време на кулминацията на юбилейните тържества в София, българската авиационна общественост единодушно прие идеята да се предложи Международното летище "София" да носи името на Асен Йорданов. Тази идея горещо се подкрепя и от представители на българската общност в САЩ, където Асен Йорданов прекарва голяма част от живота си. Наред с авиационните изобретения на големия учен Асен Йорданов е притежател на патента за интернет, предшестван от изобретението на апарата за конферентни връзки "Jordaphone", на системата за замразяване на гориво при пожар, както и на handsfree. Днешния свят е немислим без въздушната предпазна възглавница в автомобилите, изобретена от Асен Йорданов, посочи проф. Бонев.
Асен Йорданов завършва житейския си път през 1967 г. в САЩ. За цялостната му творческа дейност и за големи заслуги към световната авиация е записан в златната книга на Ню Йорк. Портретът му е в Залата на Славата на летище La Guardia. Прахът му е разпръснат от самолет в небето на Америка. Сагата за ново име на летище "София" тече отдавна. През 2010 год. успяхме да премахнем "Враждебна" от името на аеропорта ни, посочват инициаторите на преименуването. По принцип първоначално всички летища възникват по равни места и затова повечето носят имената или на местности, или на близки селища. Така е с италианското "Фиумичино", централното летище на Рим, което вече е "Леонардо да Винчи". Освен "Орли" в Париж има и "Роаси-Шарл дьо Гол", в Москва са - "Шереметиево", "Внуково", "Домодедово", "Биково", "Тушино". Така че наред с имената на местностите и селищата, около които са възникнали летищата, все по-често към тях се добавят имена на знакови за нацията личности.
У нас всички летища все още носят имената на местностите, до които се намират - "Крумово", "Щъркелово", "Сарафово".Летището при Враждебна е строено от германци по време на войната и в началото е тяхно. В заседателната зала на стария терминал над вратите все още са запазени резбовани орлите, от които е махнат пречупеният кръст.
Сред предложенията за ново име на летище "София" са "Джон Атанасов", "Сердика", "Тангра", "Полк. Васил Златарев", "Кап. Димитър Списаревски", "Хан Аспарух", "Васил Левски", "Дан Колов", "Хан Кубрат", "Св. Св. Кирил и Методий", дори "Слава", и други. Дали Асен Йорданов ще се окаже наистина обединяваща фигура зависи от това доколко хората го познават и наистина са убедени, че името му е сред най-достойните. От Националния граждански комитет на Авиационната общественост са напълно убедени в това.
Като 100 процента собственост на държавата националното ни летище се ръководи от министъра на транспорта и съобщенията, който в момента е Ивайло Московски. Към него е изпратено и предложението на авиаторите, както и до президента, председателя на Народното събрание, премиера. Писмото е и с копия до Комисията по транспорт към Народното събрание, Столичната община и кмета Йорданка Фандъкова, до Министерството на културата и всички културни институции в страната, с които вече има назначени срещи.