Да си просиш по 20 лева на пътя е аматьорска работа за катаджиите. Много по-солидни пари падат, ако изтриеш данните от радара за превишена скорост.
Това разкрива пред "Стандарт" бивш шеф на столичния КАТ, според когото схемата продължава да работи и сега. "Не става въпрос за някакъв сложен софтуер. Просто влизат в паметта на радарите с помощта на обикновен компютър и изтриват уличаващите показания", разяснява бившият началник. Тарифите за услугата били според надвишената допустима скорост. "Разкрихме тази схема, след като преброихме колко автомобила са спрени за превишена скорост в определен отрязък от време. След това се оказа, че почти половината от засечените данни липсват в радара", разясни още бившият шеф на пътните полицаи. Според него всички опити да се наложи вторичен контрол на работата на патрулиращите катаджии ударили на камък. "Бяхме въвели дневници, в които се записват спрените автомобили, така че да може да се проверява броят на съставените актове. И това не помогна - измисляха всевъзможни причини защо не са съставили акт за нарушение - бил депутат, висш полицай, известен журналист", разкрива още бившият началник.
За упорития саботаж на опитите за контрол потвърди и бившият шеф на Пътна полиция Алекси Стратиев. "Получихме 3-4 тестови устройства за видеоконтрол на пътните проверки. Още на първия месец започнаха уж да се скапват акумулаторите, устройствата не работели - прекъсвали. Наложи се да махнем камерите", обясни той. Според Стратиев, който сега е член на Междуведомствената комисия за безопасност на движението, основният проблем на въвеждането на камерите при проверки на пътя е контролът над самите контролиращи. На последното заседание на правителството премиерът Бойко Борисов нареди занапред всяко спиране на шофьор да става пред камера. В момента обаче има проблем, защото мобилните записващи устройства бяха обявени извън закона от съда. "В най-скоро време ще бъдат гласувани на второ четене в парламента поправките, които ще могат да направят законни мобилните камери. Според мен регистриращата техника все повече ще измества човешкия фактор и това е май единственият път, който ще пребори корупцията на пътя", смята Стратиев.
За карък номер 1 в историята на КАТ пък бе обявен от своите колеги столичният пътен полицай Сашо Тръпков. 53-годишният служител удари в земята Крисия и Кубрат Пулев по популярност във Фейсбук заради триминутното клипче, в което прибира по 20 лева от трима шофьори. Вчера Тръпков давал показания и се е видял с колегите си в столичния КАТ в "Дървеница". "Изглеждаше сломен от малшанса си, не искаше изобщо да коментира случката", обясниха пътни полицаи. Във вчерашните си показания Тръпков опровергавал версията, че заснетата проверка е направена в квартал "Борово" или на бул. "Дондуков" и посочил трето място.
Съдбата на корумпирания катаджия все още не е ясна. От една страна, срещу него върви дисциплинарната проверка в службата му, а от друга, с него се захвана и прокуратурата. "Най-вероятно ще бъде уволнен дисциплинарно, защото лицето му се вижда на записа. Ясно е и деянието му", коментираха колеги на Тръпков.