ай-вероятно през декември ще започнат пътнически превози с влакове по Дунав мост 2. Товарни композиции ще се движат по съоръжението през май, съобщи зам.-министърът на транспорта Антон Гинев, цитиран от в. Труд.
Той уточни, че през декември ще влезе в сила новият редовен график за движение на влаковете, но при добро желание от двете страни пътническите превози може да стартират и по-рано. От БДЖ вече са заявили, че искат да пуснат международна линия от София през Видин до Будапеща. От румънска страна планират влак от Крайова до Видин. По отношение на товарните превози интерес са заявили БДЖ, “Ди Би Шенкер” и Българска железопътна компания. Дунав мост 2 беше завършен преди близо 9 месеца. Влакови композиции обаче все още не минават. “От румънска страна има около 100 метра за електрификация”, посочи един от проблемите Гинев. За да се ползва линията в момента, влаковите композиции трябва да са снабдени с електрически и дизелов локомотив, което излиза много скъпо. Този проблем ще бъде разрешен съвсем скоро.
До края на тази седмица трябва да се уреди и въпросът със собствеността на съоръжението. Тогава ще се проведе и първата среща на съвместната работна група с български и румънски експерти. В момента Дунав мост 2 се води изцяло на българската държава. Тепърва обаче жп инфраструктурните компании у нас и в северната ни съседка трябва да се споразумеят за реда на приемане и предаване на композициите. Това ще може да се направи, след като бъде разделена собствеността. Според разчетите влаковете по Дунав мост 2 ще могат да се движат със 160 км в час. Поставената жп линия е ползвана пробно само веднъж, при откриването на съоръжението в средата на юни миналата година. От тогава трафикът на автомобили непрекъснато се увеличава. За седмица по него преминават средно по 9000 превозни средства, показват данните на смесеното дружество, управляващо моста.