Брокери въртят телефонни измами с цените на имотите

share

Брокери целенасочено намаляват цената на имота без знанието на продавача с цел да привлекат повече обаждания. Това съобщи Добромир Ганев, зам.-председател на Национално сдружение „Недвижими имоти” (НСНИ), цитиран от в. Монитор.

„Така те конкурират нелоялно останалите агенции, които евентуално предлагат същия имот на пазара”, поясни той и добави, че сдружението ще търси съдействие от КЗК и КЗП за пресичане на тези порочни практики. По думите му някои агенции дори използват импулсни телефони и така ощетяват хората, позвънили за една или друга оферта. Най-често това се прави за обяви за квартири. „Нерядко пускат обяви с нереално ниски цени и така се опитват да привличат купувачи”, казва Константин Пандов от ЕППИ. „При позвъняване казват, че имотът е продаден или че има дефекти – теч, последен етаж и други подобни. След това предлагат други оферти от своята листа”, добавя той. Според Добромир Ганев най-добре е хората, решили да купят или наемат жилище, да не се ръководят само от цената в обявите. Най-удачно е да се работи с не повече от 2 или 3 агенции, с които са работили познати, колеги и близки и са останали доволни от обслужването им. „Дали една обява е пусната от агенцията в имотните сайтове или на уебстраницата на фирмата не е от голямо значение”, смята той. „Брокерът може да намери купувач в рамките дори за ден. Понякога страните се договарят обявата да не бъде рекламирана, а да се търси клиент чрез вътрешната мрежа на посредника”, добавя Ганев.

„Всяка сериозна агенция прави проверка на имота, за който ще пуска обява”, казва Полина Стойкова, оперативен директор на Bulgarian properties. “Преди да публикуваме офертата, събираме много информация, правим обработка на снимките, видеоклип, план на имота, много дълго и подробно описание. Обикновено ако продавачът не е сбъркал нещо, една оферта се проверява около 48 часа и след това се публикува в сайта на агенцията. Работата не е просто да се нащракат няколко снимки (дори с телефон) и да се напише цена, квадратура и квартал и да се пусне обява. Така рекламата не е ефективна и не помага за бързата му продажба или наемане на имота. Хубаво е да се направи и пазарен анализ за цената му. Неправилно поставени детайли в офертата могат да провалят сделка и да изгубят времето на всички. Разумният срок за сделка е средно 3-5 месеца, но ако целта е бърза продажба, тогава цената трябва да бъде наистина атрактивна”, смята Стойкова.

Според Младен Митов от „Явлена” няма логика агенции да задържат дълго време обяви. „Това може да стане, когато посредникът има клиенти, които вече са заявили интерес към подобен имот, което позволява по-бързо да се стигне до сделка”, смята брокерът. Имотите, които са пуснати на пазара у нас, могат да бъдат продадени само чрез брокер. Причината е, че голяма част от обявите, пуснати в сайтовете за продажба и даване под наем, са публикувани от брокери. Проверка на вестника показа, че ако частно лице реши да пусне за продажба свой имот в такава интернет страница, обявата му няма да се вижда от всички в продължение на 14 дни. През това време тя стои заключена и е видима само за клиенти с пълен достъп до системата, каквито са брокерските агенции. Така когато едно жилище се появи на пазара, посредниците са тези, които се свързват първи с продавача и след това публикуват обявата му от свое име.

От 20 до 30 на сто от обявите в сайтовете не са актуални, смятат брокери от столичните агенции за имоти. Тихомир Цаков от „Аристо” твърди, че делът им е около една пета. „Другият голям проблем е дублирането на офертите”, смята още той. „Преди време наша брокерка установи, че 33 агенции предлагат едни и същи апартаменти. В имотните сайтове може да има 500 оферти, но на практика те са само стотина. Агенциите не крият оферти, защото имат полза да ги изкарат на пазара и да намерят първи клиент и да вземат комисиона. Няма умишлено забавяне, освен ако не е станало недоразумение и трябва да се уточни нещо”, смята Цаков.

„Често обявите не са актуални, защото клиентът е променил цената, а агенцията не е имала възможността да сигнализира за промяната на всички места, където е пусната реклама”, казва Константин Пандов от ЕППИ. „Около 30% от офертите на пазара не са актуални, а други 40 на сто са дублиращи се”, смята Наско Атанасов от „Виктория инвест”. „Едни и същи имоти се предлагат от различни агенции. Някои са били оферирани от продавачите или наемодателите на брокери, а други са копирани от техни колеги”, добавя той.

Водещи новини

Още новини