Авиоотрядът навъртял 1,5 години в небето

share

Бившите управляващи от ГЕРБ са прекарали година и половина от времето си на борда на самолетите и хеликоптерите на Авиоотряд 28. Такъв извод беше направен на вчерашното заседание на парламентарната комисия, която проверява полетите на властта.

От предоставените на депутатите документи става ясно, че от 2009 г. до началото на 2013 г. Бойко Борисов е заявил 422 полета. Според прясно изготвен доклад, заръчан от сегашния премиер Пламен Орешарски на Инспектората към МС, който вече е предаден и на прокуратурата, само за двете години след май 2011 г. са поръчани 184 полета за 1,6 млн. лв. Бившият премиер е използвал правителствените самолети включително за партийна дейност, като е летял до Румъния и Кипър за конференции на ЕНП, а разходите за воаяжите са покрити от касата на ГЕРБ.

Президентът Росен Плевнелиев се нарежда на второ място по харчове за воаяжи с авиоотряда, като само за 2012 г. той е пръснал почти 500 000 лв. Тогава Плевнелиев е летял десет пъти зад граница, включително до САЩ и четири в рамките на страната.

Вчера лъснаха и поредните полети, при които самолетите на властта са давани под наем от частни лица и организации. Според депутатите това е правено в нарушение на закона. Машини на авиоотряда са поръчвани например от Българската федерация по мотоциклетизъм и от БФС, чиито представители са пътували до Минск за мач от турнира на УЕФА. Хеликоптери са ползвани и от Нова ТВ за заснемането на сериала "Отплата", а също и за снимки на "Под прикритие" в Бистрица, пише в. "Монитор". От Министерството на културата пък са наемали хеликоптери за обиколки на холивудски звезди у нас, като в писмената си мотивация хората на Вежди Рашидов са прекръстили Арнолд Шварценегер, на "Арнолд Шварценегър", пише още изданието.

Адвокатската кантора на собственика на ФК "Левски" Тодор Батков пък е наемала четири пъти машини, като разходите за полетите са заплащани лично от именития адвокат. При единия от случаите става дума за организиран лов в чест на седем руски бизнесмени, които трябвало да бъдат откарани до стопанството "Кормисош". Отборите на Локо (София) и ЦСКА също са превозвани по времето на Борисов. Те обаче не си платили поисканите им за полетите около 20 000 лв., поради което им били заведени дела.

"Това не е търговска дейност, ние не продаваме билети и не работим с печалба. Лизингът на еърбъса е 600 000 долара. Пилотите имат договори и с авиокомпании заради изискванията за летателни часове. "Левски" няма с какво да иде до Казахстан, а еърбъсът стои на земята", коментира пред депутатите ексшефът на "Авиоотряд 28" Пенчо Пенчев, който вчера беше разпитан и от следствието за полетите на звеното.

По време на заседанието от авиоотряда и летище София си прехвърляха топката за липсващите списъци с пасажерите на звеното. Освен това пътувалите с авиоотряда не можело да бъдат установени и от записите от видеокамерите на ВИП терминала, тъй като се пазели само за период от един месец назад. "Излиза, че Бойко Борисов е летял сам с пилотите", коментираха депутатите.

"Това е тежък пробив в националната сигурност щом няма списък с лицата, които са летели с президента и председателя на НС. Не в Шенген, а в Африка няма да ни искат. Не може да се разбере имало ли е криминално проявени лица на борда, които могат да взривят самолета. Аз предполагам, че сред Бистришките тигри има такива", заяви соцдепутатът Антон Кутев, визирайки футболния отбор на Борисов, който бе превозен от авиоотряда за мач до Варна.

Фирма пък е наела правителствения Ту-154 покрай новогодишните празници през 2012 г. за чартър до Финландия, като посочената крайна точка на дестинацията била "селцето на Дядо Коледа". Това стана ясно вчера, след като в комисията за проверка на полетите на "Авиотряд 28" бяха оповестени поредните скандални воаяжи, извършвани от звеното. Руската машина се сдоби с прозвището Куцото Ту след инцидента с бившия държавен глава Георги Първанов, при който единият от колесниците му отказа да се спусне при опит за кацане.

Водещи новини

Още новини