Шефовете на БДЖ и администрацията на железниците ще преместят работните си места на Централна гара. Това каза за "24 часа" министърът на транспорта Данаил Папазов. Така ръководството на холдинга ще бъде по-близо до пряката си работа и до Национална компания "Железопътна инфраструктура".
Ръководството на товарните превози пък се мести на гара Подуяне, там ще се дават офиси под наем и на спедитори. Сегашната централа на БДЖ на ул. "Иван Вазов", най-вероятно ще бъде продадена на държавното предприятие "Ръководство въздушно движение", което и по-рано имало интерес към нея, за да има представително място в центъра на София.
Ако това не стане, тя ще бъде обявена за продан от Агенцията по приватизация, каза Папазов. Той не се ангажира колко струва тя, защото оценката й била остаряла, но спомена, че можело да се вземат 20 млн. лв.
Това е само една от мерките, които е набелязал екипът на министерството и на БДЖ за стабилизиране на железниците.
Агенцията за приватизация спря продажбата на товарни превози, защото акциите на дружеството все още били под запор. Но това беше и нашата цел, каза министърът. Както в първото интервю за "24 часа" и сега той каза, че парите от приватизацията им няма да покрият разходите и да остане сума, която да помогне за стабилизирането на компанията.
От 6-те варианта за оздравяването на холдинг БДЖ два са били свързани с приватизацията на товарни превози и отпадат. От другите четири се отива към един обобщен. Размяната на дълг срещу собственост цели изчистването на 108 млн. лв. дълг към Националната компания "Железопътна инфраструктура", защото текат и наказателни лихви. Вече е подписано споразумение между двете компании и започваме да действаме, казва министърът. НКЖИ получава имоти, за които има документи, както и оценка на независим оценител. Готови са за размяна сгради за 12 млн. лв., които не се ползват от БДЖ по предназначението им.
Втората група имоти, които ще погасяват дълга, са обща собственост на БДЖ и НКЖИ. От 3 до 6 месеца са необходими, за да се оформи собствеността. Тази размяна ще погаси към 35 млн. лв., но за тях няма реална оценка. На 45-50 млн. лв. се оценяват имоти на БДЖ, които нямат целия набор документи. Приготвянето им ще отнеме от половин до една година. С тези имоти, които ще се прехвърлят от една държавна компания към друга, ще се погасят 80-90 млн. лв., а просрочените са 92 млн. Другата мярка е мостът на фериботния комплекс във Варна, който обслужва линиите Варна-Кавказ, Варна-Иличовск и Варна-Поти, също да премине от БДЖ към НКЖИ. Идеята е по-късно да се прехвърли към пристанищната инфраструктура, където министърът смята, че му е мястото. Съоръжението обслужва корабите, то е една платформа, която е за разтоварване на вагоните от фериботите. От тази операция ще се погасят още 10 млн. дълг.
Втората част от плана "Папазов" е да бъдат набавени свежи пари за дейността на компанията чрез продажба на скрап, бракувани вагони и локомотиви. За да се пристъпи към това, трябва разрешение от кредиторите. Съгласието се очаква в началото на следващия месец. От тези търгове се очакват към 50-60 млн. лв.
Те ще бъдат използвани за създаване на система за управление на качеството. Дружеството ще започне сертифициране по ИСО, което досега не е направено. Ще се купува софтуер за управление на счетоводството и контрол на приходи и разходи. Системата за управление на качеството ще трябва да функционира в съвместимост с управлението на безопасността. Всичко това трябва да стане до Нова година, както и да се внедри истинска система за билетопродаване. В БДЖ е купен софтуер, който не е действащ, казва министърът.