Националният омбудсман е изпратил писмо до Асоциацията на банките в България по повод на нарастващия брой на оплакванията на гражданите, които се намират в затруднено положение заради невъзможност да погасяват банковите си кредити. Това съобщиха от кабинета на омбудсмана.
Константин Пенчев призовава да бъдат потърсени гъвкави и справедливи механизми за събиране на вземанията на банките, които да са съобразени с финансовите възможности на длъжниците, без да се достига до накърняване на правата им и застрашаване на физическото им оцеляване. Той споделя в писмото, че в много от жалбите хората заявяват желанието си да бъдат изрядни в отношенията си с банките, но трудно намират начин да се справят със ситуацията. Хората се обръщат към него с молба за помощ, както и с искане да бъдат подкрепени за постигане на съразмерно с техните доходи изпълнение на задълженията им. Търсят опора и надежда за оцеляване и очакват от омбудсмана справедливо разрешаване на конкретния им казус, се посочва в съобщението.
"Констатирам, че в преобладаващия брой от оплакванията, изпратени до омбудсмана, банките предприемат действия за събиране на вземанията си, като принудителното изпълнение се насочва към несеквестируемите вещи и доходи на длъжниците, в това число и спрямо получаваните от тях социални помощи и единствени жилища, което буди силна тревога", посочва общественият защитник.