От Министерството на образованието обявиха, че предвиждат създаване на професионална квалификация – специалист по ранно детско развитие в детските ясли.
"Специалистът по ранно детско развитие трябва да е наясно с всички периоди, през които преминава детето от 0 до 8 години, защото в Световната здравна организация се смята, че ранното детско развитие приключва около 8 години. Не е от 0 до 3. Обосновава се на това, че мозъкът търпи най-бурни промени в развитието си точно до 8-годишна възраст. Този специалист трябва да е наясно с всички промени в когнитивен смисъл, но и физически, емоционален, психически и социален. Това трябва да е човек, който съвместява всички тези неща - малко психолог, логопед и кинезитерапевт, за да може да обхване цялостното развитие", коментира специалистът по ранно детско развитие Анна Влаева в студиото на "България сутрин".
Тя обясни, че ако един проблем се хване от самото начало, много по-бързо може да бъде преодолян. По думите ѝ всяка сфера има така наречения сензитивен период. На говора, например, сензитивният период е между 2 и 5 години.
"Насочих се точно към консултирането, защото виждах изключително големи проблеми, а хората не знаеха към кого да се обърнат. Всяко второ дете го кръщават аутист на база на някакви симптоми. Дори не се разпознават темпераментите на децата. Не може за всичко да съдим родителите, но трябва да има знанието, че са нужни консултации. Огромна част от родителите казват: "То от само себе си ще миене", което е залъгване", подчерта Влаева в ефира на Bulgaria ON AIR.Според нея персоналът в яслите и детските градини виждат кога има изоставане, но не могат да обърнат индивидуално внимание, защото са недостатъчно, а и това не е тяхна работа.
"Професията се наложи от промяната на нашето общество. Стана норма семействата да не излизат по три дни. Пандемията също изигра роля в това. Детето трябва да излиза минимум по 2-3 часа на ден, минимум два пъти на ден. Ако това не се случи, не е добре. Получават се съответните изкривявания", добави Влаева.