Повече от половината български ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми

Freepik
share

Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) обяви резултатите от последното издание на проучването през 2022 г. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям - 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки. Данните показват, че когнитивните компетентности на повече от половината ученици не са адекватни за решаване на ежедневни проблеми.

Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) e тест, разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), и се провежда през три години. Проучването обхваща 15-годишни ученици от цял свят, като оценява степента на придобитите от тях ключови знания и умения, важни за пълноценното им участие в социалния и икономическия живот. Осмото издание на изследването трябваше да се проведе през 2021 г., но заради пандемията от COVID-19 беше отложено.

Над 7 хил. деветокласници от 200 училища в страната участваха в изследването през 2022 г.

Как децата могат да започнат да споделят?

Делът на учениците с високи постижения на пето и шесто равнище е незначителен - едва 3% по математика, 2% по четене и 1% по природни науки. Резултатите на българските ученици в PISA 2022 и в трите области на изследването са сравними с най-ниските им постижения до момента - през 2006 г. Те са значително по-ниски от средните резултати за ОИСР, коментират от Института за изследвания в образованието.

Вчера (4 декември), ден преди публикуването на резултатите от изследването, Министерството на образованието и науката обяви няколко мерки за повишаване на резултатите в борбата с ниската функционална грамотност. Сред тях са създаване на допълнителен модул в националните програми, насочен към учениците и квалификацията на учителите да преподават и подготвят задачи по формата на PISA, както и въвеждане на национални входни нива в девети клас по български език и литература, математика, природни науки с практически задачи по модела на PISA.

Министър Цоков: Трябва да се ориентираме към интегралното образование

За да повиши резултатите от следващото поредно издание на изследването през 2025 г., образователното министерство ще подкрепи допълнително училищата, които ще участват в него.

Водещи новини

Още новини