Масовите заглавия „88% от децата не могат да обяснят какво е пожарникар“ са голям гаф, за който вина имат МОН. Те пуснаха некоректно информация, която бе грабната от медиите. Това написа във "Фейсбук" Петър Велков, математик и експерт по управление на кризите. Той е завършил и "Педагогика" като едно от трите си висши образования.
Да, положението в нашето образование е изключително притеснително, но гафовете от МОН го задълбочават. Децата масово са обяснили, че „пожарникар е човек, който гаси пожари“ и производни. За което не са получили всички точки, защото от тях, според МОН, се е очаквало да напишат, че това е „професия, защото всеки можело да гаси пожари.“
Да, от МОН са прави до толкова, че това е пълният, изчерпателен отговор. Чисто фактологично от МОН са прави... Да, това също се учи от децата. Но това ли е същината?! Това ли най-смислено упражнение…като капак бе разяснено, че това е упражнение не с цел (ПРЕДМЕТНО знание), защото да използваш точното изказано определение е вид предметно знание, а да се оцени четене с разбиране, влизане в контекст и тн…
Това упражнение НЕ проверява това. Това упражнение най-лошото е, че дори НЕ проверява дали и децата НЕ знаят, че това е професия. А просто не са се сетили да сложат точно тази думичка в точно това определение и място, което се изисква от тях.
Проблемът е в дизайна - защо търсим нелепа фактология, която дори не показва де факто дори, че детето НЕ знае този факт, а че не се е сетило да сложи думичката...Вместо да замерванe важни компетентности...
Обзалагам се, че точно защото се учи, а и думичката е масово възприета, то около 88% от тези 88% деца добре знаят тази думички и това „ценно“ познание…което ние да замерим като факт…Също така се обзалагам, че огромна част от възрастните също няма да използват думата професия, когато им зададат този въпрос.
Положението е зле у нас, но такива информации, пуснати от МОН като извод, че децата не можели и после подхванати гласно от медиите, не помагат на никого.
МОН има сериозни проблеми също и при съдържанието, структурата, критериите, оценяването и цялостния дизайна на НВО-то, както детайлно обясних вчера…а това само дава нюанс от него…
Разбира се, цялата тази патърдия и втори ден обсъждане на тази задача е супер маловажно с оглед всички други сериозни проблеми, които пак излизат на повърхността след НВО-то, но произтичат от десетилетия в нашето образование.