От 1991 г. до момента в страната са закрити 1435 училища, от тях 630 са начални училища, 776 са основни училища и 29 са средни училища. За сравнение през същия период учениците в училищната мрежа са намалели от 1 366 927 до 708 628, или са намалели с 658 299 ученици. Това каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков в отговор на парламентарен въпрос от народния представител Елена Гунчева, свързан с това колко училища - начални, основни и средни, са закрити в България от 1990 г. насам.
До 1991 г. закриването на общинските училища е било в правомощията на окръжните народни съвети, съобщи министър Денков. Той обясни, че сега процедурата за промени в училищната мрежа е определена в Закона за предучилищното и училищното образование, и в Наредба номер 9 от 19 август 2016 г. за институциите в предучилищното и училищното образование. На основание член 310 алинея 1 от закона министърът на образованието и науката открива, преобразува, променя и закрива държавни и общински училища, специализирани обслужващи звена, държавни и общински центрове за специална образователна подкрепа - по писмено предложение на финансиращия орган и със становище от съответното Регионално управление на образованието, след направена проверка. Компетентният орган за вземането на решение за промени в общинската училищна мрежа е общинският съвет, като орган за местно управление, каза министър Николай Денков.
Предложенията и решенията за закриване на училища са трудни както за общинските власти, така и за Министерството на образованието и науката. Основните причини за закриването са свързани с демографските промени в страната, които с годините се задълбочават и водят до промени в училищната мрежа, коментира образователният министър. Той отбеляза, че обезлюдяването на районите води до различия в социално-икономическия профил, в инфраструктурата и до осигуряването на равен достъп до качествено образование на учениците в отделни общини и региони. В резултат на това има слети класове и липса на квалифицирани учители. Подобно организационно решение на образователния процес поставя учениците в неравностойно положение при тяхната училищна подготовка, при социализацията им и при кандидатстването им след завършването на образователен етап и степен. Демографските проблеми в страната се отразяват най-отчетливо върху малките населени места и затова преобладаващият брой закрити училища са в такива населени места. Но закриването на училищата, поне през последните години, е следствие, а не е причина за демографските проблеми, заяви министър Денков.
Той каза, че решенията за закриване на училища са съобразени с необходимостта от качествено образование, с осигуряването на съвременна образователна и подкрепяща училищна среда, с възможността за обучение в самостоятелни класове и с получаването на знания и компетентности според възрастовото развитие, заложбите и талантите на учениците.
Вярвам, че при подобряване на условията за живот в България, връщането на нашите сънародници в страната би могло да доведе до откриването на училища в повечето населени места, изрази увереност министър Николай Денков, цитиран от БТА.