Денков: Децата трябва да отиват в училище не по задължение, а защото там е интересно

Булфото (архив)
share

Децата трябва да отиват в училище не по задължение, а защото там е интересно, каза служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков на международна виртуална конференция на тема "Изкуственият интелект и киберсигурността: Изобилие от потенциал", организирана от Дипломатическия институт в България.

По думите на Денков трябва да се говори как променяме модела на образование в България, ключово е да положим усилия, така че да преминем към персонализирано образование, насочено към всяко дете. Според министъра методите на изкуствения интелект може да са в помощ на учителите, за да се привлекат млади хора в системата, а и да се стигне до персонализирано образование за учениците.

"Изкуственият интелект ще стане част от нашето ежедневие, подобно на електричеството, а всяко дете в училище, всеки студент в университета трябва да ползват и създават нови технологии", посочи Денков. Необходимо е да се финансират и привличащи децата извънкласни дейности.

Министърът смята, че през следващия програмен период финансирането трябва да се насочва в развитие на местните кадри, привличане на кадри от чужбина, за да бъдем от най-добрите. Досега то е било приоритетно за инфраструктура.

Проф. Денков припомни, че с промяната на Закона за предучилищното и училищното образование през 2015 година, се появиха за първи път два учебни курса - Технологии и предприемачество и Информационни технологии, които се изучават още от първи клас. Същата година е била приета концепция за насърчаване на обучението на софтуерни специалисти, която е позволила в училищната мрежа да влязат специалисти от бизнеса, отбеляза проф. Денков.

Министърът отчете, че в тези години е започнала и промяна в подхода към професионалните гимназии, като те отново са станали желани от учениците. Последните класации показват, че няколко от професионалните гимназии, специално ТУЕС, вече се конкурират не само успешно, а са и на водещите места, заедно с езиковите и математическите гимназии.

Проф. Денков припомни, че започна и финансирането на т.нар STEM центрове в 260 училища с една национална програма. Те предлагат интересни занимания по роботика, информационни технологии. По думите на министъра чрез тези центрове децата се привличат не само с нещата, които чувстват като задължение, а и с тези, които са интересни за тях. Чрез Националния план за възстановяване и устойчивост се предвижда STEM центровете да бъдат развити във всяко училище в страната, заедно с национален и три регионални. Ще има възможност и за извънкласни дейности по тези направления.

Министър Денков: Учители и родители да гледат децата внимателно за проявени симптоми

"Иновационна стратегия за интелигентна специализация" формулира четири приоритетни направления през 2014 г., следващите няколко години бяха вкарани значителни инвестиции за развитие на висшето образование и в научните организации, каза министърът, цитиран от БТА.

По думите на Денков всички парчета от пъзела ги има, важното е да се напаснат, така че цялата екосистема да почне да работи като в най-развитите страни.
 

Водещи новини

Още новини