Ще се опитаме да разчетем какво показаха резултатите от Националното външно оценяване (НВО) за седмокласниците.
Това каза на брифинг в Министерството на образованието и науката Евгения Костадинова, Директор дирекция Съдържание на предучилищното и училищното образование, която представи обобщените резултати от Националното външно оценяване за учениците в VII клас. Припомняме, НВО беше проведено след онлайн обучение заради епидемията от коронавирус. Кандидатстването след 7 клас е от 3 до 7 юли.
"Това е втората година, в която НВО се провежда в този формат и учениците са обучавани по новия Закон за образованието. Вече резултатите от последните две години са съпоставими, защото са проведени по един и същ формат. Максималният брой точки и на двата теста е 100. Средните точки по Български език и литература (БЕЛ) тази година са 51,06, а миналата са били 53,06. По математика средните точки са 36,33, докато миналата година са били 33,62 . По-ниските резултати по БЕЛ тази година се дължат на отворените въпроси. Това са въпросите, където учениците трябва да напишат нещо. Постижимостта на въпросите с избираем отговор през 2020 година е по-висока за сметка на тези с отворен", разкри още тя.
"Няма значими различия между училищата, които са били водещи в предходните години и тази. Само 8 ученици са с максимален брой точки по БЕЛ. По математика 349 ученици са пълни отличници. Трима ученици имат пълен брой точки и по БЕЛ, и по математика. 20 броя ученици са с нула точки по двата предмета", добави Костадинова.
"Резултатите по БЕЛ на въпросите с избираем отговор показват, че въпрос номер 4 е затруднил най-много седмокласниците, а най-добре те са се представили на въпрос номер 5. И двата въпроса са свързани с извличане и обработване на текст, но са зададени по различен начин. Когато въпросът е зададен пряко, учениците се справят добре. Когато въпросът обаче е зададен косвено, учениците се затрудняват. Седмокласниците тази година са се затруднили при разпознаването на частите на речта и частите на изречението. За съжаление резултатите показват, че учениците четат малко. Това показват резултатите и при зрелостниците, а и навсякъде по света", заяви Егения Костадинова.
Темата коментира и образователният министър Красимир Вълчев. "Децата работиха няколко месеца в онлайн среда. Резултатите от НВО са на база на много повече години обучение. Като цяло, резултатите са сходни с предишните години.
Резултатите по математика са тревожни, въпреки че има повишаване спрямо миналата година. Това е причината да наблегнем и приоритет на министерството ще бъде обучението по математика. Вече сме заложили промените, за да може учениците да разбират и учат повече математика. Започваме по-задълбочен анализ и на онлайн обучението. Той трябва да бъде готов през следващите няколко месеца. За да бъдат учениците пригодни за пазара на труда, те трябва да имат ключови компетентности, не само по математика. Тук включвам останалите природните науки, обществените науки, както и езиците. Трябва да има повече тестове, които да мерят интегрално знанията на учениците. Това се опитват да правят образователните системи в цял свят. За учениците е важно да четат много и да разиват мисленето си, а не само да заучават и наизустяват", категоричен бе Вълчев.