Със 78 000 по-малко са учениците в професионални паралелки през последните 15 години

Pixabay
share

Със 78 000 е намалял броят на учениците, обучаващи се в професионални паралелки през последните 15 години, съобщи по време на дискусия в Перник Самуил Шейнин - почетен председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България /СРСНПБ/. По думите му са закрити близо 200 професионални паралелки и почти 6000 свободни места в останалите паралелки след трето класиране на учебната 2018/2019г. Само в две Регионални управления на образованието /РУО/ - Благоевград и София град, има повече свободни места в профилирани паралелки, отколкото в професионални, каза още Шейнин.

Перник се характеризира със силно професионално обучение, коментира началникът на РУО на МОН Ваня Коконова. По думите й в региона има 69 процента реализирани паралелки по професии и 31 на сто по профили. Последните две години положихме много усилия за въвеждане на дуалната система за обучение, разказа още Коконова. Тя уточни, че през миналата учебна година в областта са реализирани осем паралелки с осем професии, тази година - седем паралелки с 12 професии. От профилираните паралелки 43 на сто са с дуална система на обучение. Насърчава се и професионалното образование в средните училища и в профилираните гимназии. В почти всички училища в региона има професионални паралелки, най-близки до спецификата на учебното заведение. В Природо-математическата гимназия в Перник се обучават ученици по професия приложен програмист, в Гимназията с преподаване на чужди езици - екскурзоводи.

В Благоевград липсва интерес към професионалното образование, закрити са девет паралелки,сподели началникът на РУО на МОН Ивайло Златанов. Той посочи, че работодател от Гоце Делчев активно сътрудничи за въвеждане на дуално образование, но налице е демотивация в учениците за обучение в предложената от него професия.

СРСНПБ организира дискусия с директори на професионални гимназии от регионите Благоевград, Враца, Кюстендил, Перник, София град и София област на тема "Какво трябва да знае директорът за държавния план-прием, за да бъде той успешен". Форумът обсъди актуални въпроси, свързани с дуалната форма на обучение, търсене решение на проблема с недостига на учителски кадри, авторитета на училището и други.
 

Водещи новини

Още новини