Почти всеки втори седмокласник в България е бил нападан физически или заплашван от свой съученик през последната учебна година. Това показват данни от национално проучване сред 3200 седмокласници, проведено от Центъра за приобщаващо образование. Според проучването една четвърт от учениците са подложени на психически тормоз от съученици, а 65 на сто поне веднъж са били назовавани с обиден прякор от връстниците си.
“Виждате високи проценти на агресия в широкия смисъл на думата. Физическата агресия очевидно, но не по-малко значимо за децата е психическият тормоз, който очевидно е даже по-чест. Някъде той минава за шегички и прочее, но то пак си е форма на тормоз, а Интернетът е дал нови полета. Там са обект на тормоз, тоест Интернет дава възможност ученическият тормоз да продължи извън училище“, каза социологът Живко Георгиев.
Според изследването едва 4% от училищата у нас успяват да постигнат както добри оценки, така и високо благополучие сред учениците им.
“Това е един комплексен поглед върху себеусещането на детето, тоест има ли доверие към учителите, чувства ли се подкрепено, чувствали, че допринася, че е част от някаква общност, има ли желание да учи, вижда ли смисъл в ученето, има ли смислени връзки със съучениците си?“, поясни пред БНР Ива Бонева от Центъра за приобщаващо образование.