Пишете поне 30 желания за гимназия

share

Ако не искате детето ви да се загуби в списъка от училища, които всяка година се налага родителят да изпише, вкарайте в молбата си минимум 30 желания. Този съвет отправи Ваня Кастрева, шеф на регионалното управление по образованието в столицата.

Има случаи на деца с много висок успех от изпитите, които пишат само първите три желания. След това се оказва, че не са приети по тях, но няма начин да бъдат класирани по-надолу, защото не са написали допълнителни желания, а това може да се случи едва след третото класиране. При него местата са доста рискови, защото се кандидатства само за празните места в гимназиите. Ако добрите училища не обявят такива, детето може да се окаже, въпреки високия си успех, с опция да бъде прието само в кварталното школо. Затова и регионалното управление по образованието съветва родителите да вписват по-висок брой училища, като се съобразяват с какъв успех в тях са приемани деца в предишните години.

Кастрева разказва, че в миналите години е имало родители, които от съображения за сигурно класиране са записвали по 100 места. "Това не е необходимо, защото претоварва системата", казва тя. Най-важното, с което родителите трябва да се съобразят, е да проверят бала на децата, приемани в най-желаното им училище в предишни години. На сайтовете на училищата най-често са публикувани баловете от миналата година, като за първи път те са в точки. Много важно е също да проверите и какви са балообразуващите предмети за паралелката, за която кандидатствате. Много от школата специално за хуманитарните си паралелки не търсят математика, а я заменят с български и чужд език. Дори и в рамките на едно училище балообразуващите оценки за отделните класове може да са различни, в зависимост от това дали става дума за хуманитарни или природни науки, пише "Стандарт".

В списъка на желанията за кандидатстване се вписват не само училищата, но и конкретни паралелки, обясняват от МОН. Важно е да се помни, че след първо класиране не губите правото си да се явите на второ - детето няма да изгуби мястото си, а само ще се изкачи по-нагоре по стълбицата. Ако обаче решите да го запишете само на базата на избора му по първо желание, трябва задължително да потвърдите в училището, където е прието. Рискът е едва при третото класиране - тогава трябва да откажеш мястото, на което си приет, и да заложиш на лотарията, че в някое училище с по-висок успех са останали свободни места. Дори и в самото регионално управление на образованието наричат третото класиране "рулетката".

Над 7500 ученици от 326 професионални гимназии в страната участват в стажове в реална работна среда по проект „Ученически практики – Фаза 1", финансиран по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж". Възможности за такива предоставят 2249 работодатели от области като производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти, информационни технологии, строителство и други, заяви заместник-министърът на образованието и науката Деница Сачева на пресконференция в Министерството на образованието и науката. Очаква се през лятото още 500 ученици, които се обучават за ресторантьори и хотелиери, да започнат практиките си. Стажовете са с продължителност 240 часа, разпределени по график през учебната година или през ваканциите. Младежите прекарват средно по 2 часа на ден във фирмите. След успешното приключване на практиките получават по 300 лв. стипендия и сертификат за проведеното практическо обучение. Работодателите могат да им предложат и постоянни работни места.

При предишния такъв проект по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси", който МОН изпълняваше между 2007 г. и 2013 г., 1300 ученици получиха предложения за работа, а проведените практики бяха над 40 000. Заместник-министър Сачева подчерта, че новият проект е с приоритетно значение за МОН заради поставения акцент върху професионалното образование. „Учениците трябва да имат по-голям достъп до производствените процеси и реалните работни места. 2000 от участниците се обучават в приоритетни за икономиката на страната направления", каза тя. И допълни, че дейностите по този проект не трябва да се бъркат с дуалното обучение. Според нея двете трябва да се допълват, като целта е учениците да добиват професионален опит и да се изградят като добри специалисти преди завършването си.

Сачева определи като много важно участието в проекта на 380 виртуални учебно-тренировъчни фирми. Проектът приключва през ноември 2018 г., като общият му бюджет 6 986 236 лв. Според заместник-министъра дейностите може да бъдат продължени, като за тях ще се търси държавно финансиране.

Данните от минали класации за учениците след седми клас показват, че най-желани от кандидат-гимназистите са математическите и езикови гимназии. Баловете в тях са най-високи, като е редно да се знае, че те се формират на базата на конкретните паралелки. Миналата година например с най-висок бал е приемала паралелката математика с немски на Софийска математическа гимназия. Следва я паралелка на Първа немска, която приема с немски и английски. Най-търсените паралелки, в които съответно и класирането е било най-трудно, са били с английски и испански в Испанската и Втора английска. За първи път в челните позиции се появи ТУЕС - училището за програмисти "Джон Атанасов" към Техническия университет. То се изстреля на пето място в цялата страна, след като влезе в общата класация. Преди това приемаше със собствени изпити и резултатите му нямаше как да бъдат измерени. В челната десетка са и руските гимназии, както и Националната-търговско банкова и Националната финансово-стопанска гимназия.

Сред частните школа е пълно с такива, които предлагат нестандартни образователни програми за родители, които не вярват в държавните образователни стандарти. Сред тях са например училищата по програмата "Монтесори", където децата могат да се обучават не на чинове, а на пода или на постелки. Тук е и така нареченото Валдорфско училище "Николай Райнов". За първи път проф. Николай Райнов, баща на Богомил Райнов, популяризира този обучителен метод. Децата там работят само с играчки, направени от естествени материали, и учат уроците си не в отделни часове, а в блокове, които продължават по няколко седмици. Примерно четири седмици може да се учи само българска литература, след което да се премине само на математика. Отделно от това задължително има и часове по изкуства. Има и специално вегетарианско меню. У нас има и училище, което следва постулатите на Петър Дънов.

Частните училища, които приемат след седми клас, започват с цена от 5000 лева и продължават нагоре. Сред най-търсените са "Света София", "Свети Георги", "Дорис Тенеди", "Евростар", "Дрита". Част от тях са кандидатствали за субсидия от държавата и цените им са по-ниски от традиционното. Повечето от тях предлагат възможност за два чужди езика още от ранна възраст. Правят виртуални фирми Учениците, които се сдобиват с евростипендии по проекта за ученически практики, са основно в икономическите специалности. Децата най-често разкриват виртуални фирми, чрез които се учат да правят бизнес, да плащат данъци и да отчисляват печалби. Това от години се прави и по проекти на неправителствената организация "Джуниър Ачийвмънт". Учениците в Националната търговско-банкова гимназия всяка година организират състезания на виртуалните си фирми, като демонстрират познанията си. Част от школата правят базари с мартеници или сладкиши и децата демонстрират икономическите си познания посредством изчисляването на печалбите.

Община Бургас определи 40 гимназисти и 30 учители, които да водят участниците в Международното математическо състезание, което ще се проведе в морския град. Бургас става домакин на битката за втори път след 2013 година, когато за първи път състезанието се проведе извън Азия. Очаква се на него да се явят 1200 топматематици. Учениците и учителите ще бъдат преводачи на гостите. Всеки от тях е получил инструкции състезателите на коя държава ще води и ще им превежда. Форумът ще бъде открит на 2 юли, а самото състезание ще се проведе на 3-ти в сградата на Природо-матиматическа гимназия "Акад. Никола Обрешков".

Водещи новини

Още новини