Наближава Националното външно оценяване (НВО) – в 4 и в 7 клас, a след тях седмокласниците ще трябва да направят може би първия си много важен житейски избор – къде да продължат да учат.
С промяната на закона за училищното образование, настъпиха значими промени и за гимназиалния горен етап на обучение, който вече е разделен на две фази – основен, до Х клас включително, и горен – XI и XII клас. В първата фаза ще се изучава базова общообразователна програма, еднаква за всички гимназии в страната, обясни пред Дарик радио Станислав Полименов – зам.-директор на СУ „Св.Св. Кирил и Методий“, който отговаря за горния етап на обучение.
Промените ще бъдат тествани за първи път върху учениците, които сега са VIII клас. Предвидено е да има изпит НВО и след Х клас, който ще отсява учениците. Някои ще могат да спрат обучение и ще получат удостоверение за преминат основен гимназиален етап. За тези, които продължат, ще предстои един напълно профилиран етап. Много от учебните предмети ще отпаднат и ще остават часове по дисциплини, които са основни за даденото училище. Тези профили се обявяват още при приема след VII клас с цел да се ориентират децата. Новият закон предвижда и преместване в друго училище след Х клас, при желание. За жалост, обаче, отбелязва Полименов, не се знае дали това ще сработи и гимназиите ще осигурят места за децата, които искат да се местят.
Той посъветва всички родители, като планират бъдещето да бъдат реалисти, а не максималисти, да оценят реалните възможности на детето си след изпита НВО и да не правят погрешен избор заради амбиции. Много е важно, каза той, как ще подреди ученикът желанията си в заявлението за кандидатстване в гимназия. Никой не може по подразбиране да остане в училището, което е бил досега, но няма и да остане извън системата. Ако не се класира на първо желание, той отива на второ, но за други деца това е първо желание и те първи се разпределят от системата, докато другите изчакват. Това създава една безпощадна въртележка, в която ако не са преценени възможностите и оценките на детето, то може да се наложи да учи където не желае, след второ и трето класиране, когато ще избира между паралелките, които са останали, посочи учителят. Друго важно е семействата да се информират много добре в избраните гимназии кои са балообразуващите оценки, защото те навсякъде са различни. Освен това е намален броят на паралелките в средните училища в цялата страна. Идеята е да се насочват повече деца в професионалното образование.
Според Полименов, промените в закона са добри, но не всички детайли са премислени и не е ясно как ще сработят практически. Той смята, че новата система ще има нужда поне от няколко години „проба-грешка“, затова трябва родителите трябва да се информират много добре какво ги очаква и какви права и възможности имат.