Български учители на зрително затруднени деца и на деца с множество увреждания обучават свои колеги от Турция, Македония, Сърбия, Молдова, Украйна и Русия.
Това заяви във Варна проф. Владимир Радулов, който е университетски преподавател и водещ изследовател в областта на педагогиката, психологията и рехабилитацията на зрително затруднените. По думите му нашите специалисти предават опита си най-вече по програмите за ориентиране и мобилност на малчуганите.
В България има две специални училища, които работят с деца със зрителни проблеми, незрящи и с увреден слух, и с множествено увреждания, но те са достатъчно, посочи проф. Радулов. Според него обаче тези учебни заведения трябва да бъдат натоварени с нови функции. Те могат бъдат база за включващо обучение, да консултират родители, да бъдат полезни в т. нар. ранно въздействие - обучение на зрително затруднени деца до шестгодишна възраст по домовете им, обясни Радулов, цитиран от БТА.
Според него е добре училищата да работят по различни форми за подготовка на родителите, както и да служат за бази за специализация на студенти. Радулов каза още, че се работи активно по изпълнение на идеята децата със зрителни проблеми от масовите училища да ходят по пет работни дни в годината в специалните учебни заведения за допълнително консултиране. По думите му те ще получават помощ по трудни учебни предмети и ще се включват в курсове за повишаване на брайловата грамотност и за подобряване на мобилността им в пространството.
В образователната система на страната са включени 711 зрително затруднени деца, каза още Радулов. Той уточни, че 311 учат от тях в двете специални учебни заведения във Варна и в София. Останалите 400 са интегрирани в обикновените училища.
Във Варна проф. Радулов представи книгата си "История на учебното дело на зрително затруднените в България". Като бивш възпитаник на специалното училище в града той се включи и в честванията по случай 110-ата годишнина от основаването му. Най-важното за младите, които имат проблеми, е да се стремят към самостоятелност, към приобщаване към другите и да се отдадат на светлината на знанието, каза Радулов.
Той сподели, че когато е учил в обикновена гимназия, е нямало интегрирано обучение, говорещи книги, електронни средства и ресурсни учители, което му е създавало огромни трудности. Сега всичко това го има, но пък децата срещат други проблеми, свързани с приобщаването към класа, усвояването на подходящи професии и намирането на работа, каза Радулов.
Според него най-важната задача на днешните учители е да подготвят учениците си да преодоляват проблемите, да са самостоятелни и да имат компетенции.