Агресията сред децата се увеличава, педагозите са некомпетентни

Булфото Архив
share

Родни педагози алармират, че се наблюдава тенденция за увеличаване на броя на децата, които проявяват нетипично и агресивно поведение и те срещат сериозни затруднения в работата. Не е разработена документацията и не са предприети действия, които се изискват по Механизма за противодействие на училищния тормоз и агресия между учениците в училище. Това констатират от Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) въз основа на резултатите от 21 проверки в образователните институции, извършени от началото на годината, цитирани от inews.bg.

Инспекторите на ДАЗД са установили пропуски и нарушения, свързани с липсата на регламентиран ред във вътрешните правила на учебните заведения при случаи на насилие. Държавната агенция за закрила на детето е предложила на Министерство на образованието да бъде разработена съвместно методика за работа и да се регламентира ясно дейността на педагогическите съветници в училищата, тяхната роля, връзките и взаимодействието им с органите за закрила на детето, родителите и др.

"Необходимо е и да се направи преглед на действащата нормативна уредба, с цел изменението и допълнението ѝ във връзка с професионалното обучение на ученици с образователни затруднения, които учат интегрирано в масови училища и не са с умствена изостаналост, и да се разработи методика за учебния план, по който се обучават тези деца, както и за покриване на държавните образователни изисквания от дете със СОП", отбелязват експертите.

Установени са и пропуски, свързани с длъжностните характеристики на педагогическия персонал в училищата и детските градини - не е регламентирано изискване за информиране на компетентните органи, в случаи, при които стане известно, че дете се нуждае от закрила. Според инспекторите персоналът на образователните институции все още няма умения и познания, за да идентифицира "дете в риск”, както и не разпознава органите за закрила на детето като партньори.

"Прилагат се наказания, преди да са изчерпани възможностите за корекционно въздействие. Налагани са неоснователни санкции и са използвани методи на въздействие, които травмират децата и нарушават личното им достойнство. Това е нарушение на Правилника за прилагане на Закона за народната просвета и Етичния кодекс на работещите с деца", отбелязват експертите.

При проверките в образователните институции са открити нарушения, свързани с работата на Екипа за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности. При липса на ресурс и невъзможност ръководството на учебното заведение да се справи със създалата се ситуация не е търсено съдействие на външни специалисти за справяне с проблема – отдел за закрила на детето или център за обществена подкрепа.

Установен е и занижен контрол от страна на директорите по отношение задълженията на педагозите да информират родителите за развитието на ученика, спазване на училищната дисциплина, както и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда.

В голяма част от проверените учебни заведения липсва документация, удостоверяваща работата на педагогическия съветник с ученици, родители и учители – методи на работа и постигнати резултати.

Водещи новини

Още новини