Министърът на образованието проф. Анелия Клисарова предвижда да бъде усъвършенствана системата на делегиран бюджет в училищата. Финансирането ще се извършва не само следвайки броя на учениците, както е сега, но и във връзка с качеството на образованост, показано от децата от 4-ти до 7-ми клас на външното оценяване.
Според нея, в училищата с малко ученици този подход ще е много полезен, за да може да се повиши възнаграждението на преподавателите, чиито ученици са показали добри резултати. Друго намерение на министър Клисарова е да върне престижа на учителската професия. "Непрекъснато да се повишава заплатата, непрекъсната квалификация и добри условия на труд", каза просветният министър.
Професор Анелия Клисарова добави и че трябва да се засили професионалното образование. Тя обеща, че ще настоява в държавния бюджет да има достатъчно пари, за да осъществи намеренията си. В момента се правят разчети за това колко средства ще са необходими, предаде БНР. "Необходимо е постепенно модернизиране на някои училища, включително и ремонти", каза Клисарова.
Идеята на новия просветен министър да се върнат лекарите в училище е основно да може те да извършват профилактиката сред децата. Тя поясни, че един лекар може да обслужва две и повече училища, в други да има само медицинска сестра, всичко зависи от броя на учениците. За малките населени места е възможно да се търси помощта на личните лекари за профилактичната и просветната дейност. По повод искането на някои родители държавата да финансира частните училища, министър Клисарова подчерта, че родителите имат право да избират дали детето им да учи в частно училище и то със съзнанието, че там трябва да плащат: "Тук е солидарността. Тези, които не могат да издържат сами децата си, ги дават само в държавно училище и смятам, че нашите средства, като държава, първо трябва да бъдат насочени към държавните училища. Състоянието на бюджета, условията на работа в момента не позволяват да бъдат финансирани частните училища".
Министър Клисарова възнамерява да насочи висшето образование повече към частния бизнес и пазара на труда, без да се пренебрегва качеството и академичността. Може да се разреши платеното обучение и в държавните висши училища, като кризисна мярка, без да отпаднат таксите за другите студенти, съобщи тя.