Никой не иска да става асансьорен техник

share

Министерството на образованието предлага чрез промени в нормативната уредба да се даде възможност, в партньорство с браншовите организации на работодателите, да бъде създаден списък на защитени професии, за чиято издръжка да се определят специфични критерии за формиране на паралелки с по-малък брой ученици в тях. Това съобщи пресцентърът на Българската стопанска камара, цитирани от БТА.

На разширеното заседание на Управителния съвет на БСК основна дискутирана тема е била професионалното образование. В разговорите са участвали заместник-министърът на образованието, младежта и науката Мариана Банчева, Емилия Вълчовска - началник отдел "Професионално образование" към МОМН, представители на браншовите организации от секторите машиностроене, енергетика, електротехника, химия, металургия, минно дело. Емилия Вълчовска е посочила, че вече няколко поредни години има нулев прием по специалността "Асансьорен техник", въпреки наличието на обучителна база, поради липсата на достатъчен брой желаещи да усвояват тази професия. Акцент в дискусията е бил поставен върху липсата на кадри за индустрията със средно техническо образование, както и необходимостта от подобряване на взаимодействието между фирмите и професионалните гимназии.

Вълчовска е отбелязала, че за периода 2004 - 2012 г. в страната са закрити 49 професионални гимназии, а към момента в действащите техникуми се предлагат обучения в 43 професионални направления за над 450 специалности, като най-голям е интересът към квалификацията в електрониката, електротехниката, информационните технологии, стопанското управление и туризма. В същото време, съществуват не малко специалности от обществена и икономическа значимост, за които липсват кандидати за обучение, а това не позволява формиране на паралелки.

Вълчовска е съобщила, че 85 на сто от учениците в професионалните гимназии през учебната 2011/2012 г. са преминали през учебна практика на реални работни места, а 90 на сто са осъществили производствена практика на реални работни места. Едва 40 - 45 на сто от държавните изпити на завършващите професионални гимназии преминават пред комисии с участието на представители на бизнеса. Вълчовска е представила предложените от МОМН промени в Закона за професионалното образование и обучение, сред които е въвеждане на дуалната образователна система (обучение чрез работа).

Председателят на Българската минно-геоложка-камара Лъчезар Цоцорков е настоял нормативно да бъде въведено задължение план-приемът в професионалните гимназии да се извършва само след съгласуване със съответните браншови организации на работодателите.

Водещи новини

Още новини