След политическата пролет и лято, можем да очакваме активна политическа есен. Като активност президентските избори ще се допълват с парламентарните, прогнозира пред Радио София доц. Александър Христов от от Центъра за анализи и кризисни комуникации.
„Логично е да предположим, че ако в една година има няколко пъти избори, всеки следващ вот интересът и активността ще спадат. В момента обаче обществото е достатъчно силно енергизирано и динамиката в електоралната подкрепа е достатъчно интригуваща в хода на предизборния период“, заяви доц. Христов.
По думите му трите силни кандидат-президентски двойки (Радев-Йотова, Герджиков- Митева и Панов-Касимова) са достатъчно условие за интересни избори, въпреки другите маргинални претенденти: „В политическите формации се забелязва спад в самонадеяността, увеличават се инвестициите в дейности и кандидати с потенциал. Феноменът „Цецка Цачева“ няма да се повтори.“
Според експерта по-правилно е да се издигат непартийни кандидати и от инициативни комитети, за да може да не се ограничава кръгът от избиратели.
Проф. Герджиков още в началото се обвърза с подкрепата от ГЕРБ и трудно ще се излезе от тази асоциация.
През последната година се видя, че мнозина искат да избутат ДПС в ъгъла. От движението са наясно, че техният кандидат няма да бъде избран за президент, но от формацията дават сигнал към електората и към другите партии, че продължават да отстояват мястото си сред активните политически сили, да бъдат фактор, с който останалите трябва да се съобразяват, посочи той.
Нормално е и сред академичната общност да има хора, които се интересуват от политика и заявяват подкрепа. По-важното е политиката да не влезе в университетите, преподавателите да не слеят пристрастията си и научната си дейност, отбеляза още доц. Христов.
Според него социологическите проучвания засега показват, че от една страна след изборите е възможно да се повтори трудната ситуация и невъзможността за съставяне на правителство. От друга страна обаче декларациите на основните политически играчи подсказват готовност за повече търсене на сътрудничество и коалиции.
Комуникационният експерт обърна внимание на тенденцията в листите да бъдат включвани инфлуенсъри, които да действат като ракета-носител и като магнит за гласове. Това се забелязва и в партийните листи за предстоящите избори. Колкото до гласовете от чужбина, очаква се и сега те да бъдат за „Демократична България“ и „Има такъв народ“, каза още доц. Христов.