Днес AirBG.info обяви данни за нивата на азотен диоксид (NO2) в столицата: През август месец тази година, в средата на все още намален интензитет на автомобилния трафик, 20 локации са в нормите, 9 са с по-високи нива, а при 2 са отчетени критично високи стойности (близо 2 пъти превишение) на азотен диоксид. От началото на учебната година, в продължение на 10 дни интензивен трафик (за периода 16.09 - 26.09), над 60% от резултатите са над средногодишната норма, като на места превишенията са над 2 пъти.
Това заяви кандидатът за кмет на София от Демократична България арх. Борислав Игнатов, цитиран от пресцентъра на партията. "Високото замърсяване с азотен диоксид в най-натоварените от трафика места крие огромни опасности. Азотният диоксид (NO2) е токсичен и при високи концентрации може да причини дори и смърт. Високите нива на азотен диоксид във въздуха имат неблагоприятни здравни последици, свързани с респираторни проблеми (включително възпаление на дихателните пътища при здрави хора и повишени респираторни симптоми при хора с астма) и чернодробни заболявания. Установена е връзка между краткотрайните излагания на замърсяване с NO2 и увеличения брой посещения в спешна помощ, както и хоспитализации поради респираторни заболявания. Най-застрашени от риск са хората, които живеят или работят близо до натоварени пътища, както и хората с белодробни заболявания, деца, възрастни и хора, извършващи активно дейности на открито", добави той.
"Азотният диоксид се отделя при горенето на изкопаеми горива при високи температури. Основните източници на азотен диоксид са превозните средства, електроцентралите, промишлени източници на емисии и нетранспортни източници, като строителство и градинско оборудване (моторни резачки, косачки). Всички тези източници работят с изкопаеми горива", заяви арх. Игнатов.
"В София основният източник на азотен диоксид са моторните превозни средства, като дизеловите имат повече емисии. Според официалните източници в града няма наднормено замърсяване през последните години. Следва да отбележим, обаче, че през годините такова е имало. Например през 2011 г. и 2012 г. станция Орлов мост е показвала превишение на средногодишната норма. Заради преместването на станцията не можем да бъдем спокойни за качеството на въздуха там. В някои станции като „Хиподрума“ и „Павлово“, които са в близост до бул.“Цар Борис III“, въпреки че не са транспортно ориентирани станции и тази в „Хиподрума“ е отдалечена от пътното платно, през годините сме наблюдавали превишение и на средно часовата норма", разкри Борислав Игнатов.
"Основните притеснения са свързани с това, че броят на автомобилите, както и задръстванията в града непрекъснато растат. Освен това има изключително натоварени артерии, на които няма мониторинг, например бул. „Сливница“. Мерките, които ще предприеме Демократична България са:
1. Засилен мониторинг:
- Ще настояваме Изпълнителна агенция по околна среда да върне максимално бързо станцията на Орлов мост, за да имаме информация за състоянието в тази критична точка.
- Ще разположим станции на СО по най-натоварените артерии
- Ще работим с гражданските и научните организации като използваме и анализираме съвместно техните данни.
2. Намаляване на използването на МПС (включително тежки машини), особено на най-замърсяващите за сметка на придвижване с градски транспорт, велосипеди, пеша.
Нашата програма предвижда радикална промяна на мобилността в София: ще реализираме мерки като развитие на мрежата, честотата и удобството на обществения транспорт и продължаване на електрифицирането му, ускорено развитие на велосипедната и пешеходна инфраструктура и микромобилността, промени в достъпа на автомобили до центъра на града, забрана за движение в града на определени категории превозни средства, въвеждане на ефективни стимули за употреба на електромобили и хибридни автомобили - мерките ще имат значителен ефект за повишаване на качеството на въздуха в столицата", категоричен бе арх. Игнатов.