Скачат цените на шофьорските курсове

bulphoto (архив)
share

Цените на шофьорските курсове се очаква да скочат през пролетта и да достигнат 1000 лева.

Цената в престижните школи, която в момента е е 850-950 лв., ще се увеличи минимум с 10 на сто, прогнозира Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, цитиран от Монитор.

Причината била поскъпването на живота. "Плавно се вдигат и цените на горивата и в началото на пролетта това ще се отрази и на шофьорските курсове", поясни Иванов. По думите му по демографски причини броят на кандидатите да вземат шофьорска книжка е почти постоянен. За това и доказаните фирми на пазара, а и останалите страдат от липса на клиенти.

Йонко Иванов: В заледени условия на пътя обучение само с видеоклипове няма да стане

"Няма наплив. В условията на пандемия хората, от една страна, се страхуват, от друга - нямат и финансова възможност за шофьорски курс, независимо че цената не е пипана от години назад", каза той.

Той припомни, че има оферти за по 300 лв., които обаче след това излизат на кандидатите по 1300. Това се случва, защото в първоначалната цената не се включват изпитите, а заради лошата подготовка курсистите ги късат и трябва да се явяват повече пъти на изпити. Според Иванов към края на февруари може да се очаква известно нарастване на кандидатите.

Друг представител от бранша - Трендафил Маринов, председател на Българския автоинструкторски съюз, каза в ефира на БНР, че се наблюдава по-голямо желание на хора на по-висока възраст да идват да се записват за кандидат-шофьори, като причината е страхът да се возят в обществения транспорт.

Той изрази и недоволство от Наредбата за обучение на бъдещите шофьори, която скоро трябва да влезе в сила, а не е била обсъдена с бранша. "Там има текстове, които няма да подпомогнат обучението, а само ще натоварят икономически бранша. Това касае семейните фирми в малките населени места, те няма да могат да покрият тези условия и ще трябва да прекратят този вид дейност", каза още Маринов.

"Изискванията са твърде високи - трябва да има регистрация на кабинета като учебен към Службата по трудова медицина, което струва около пет хиляди лева, хората не могат да си го позволят, това ще повиши и цената на курса. В учебната документация има теми за обучение, които са безсмислени, а в същото време не е заложено обучение за новите модели автомобили и новите системи в тях - все пак има много новости, хората си купуват нови коли, а ние няма как да ги обучаваме. В наредбата се разписват текстове, които ще облагодетелстват само определени големи фирми и школи", допълни той.

Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка коментира, че е време и в България да има модерни автополигони.

"На тях курсистите, а и правоспособни водачи да могат да се обучават как да реагират в определени ситуации като хлъзгав път или силно намалена видимост. Това го има в развитите страни. Отделно е необходимо в зони с по-висок риск, като напр. усойните места по шосетата, предупредителните пътните знаци да бъдат големи и видими от голямо разстояние", предлага браншовикът.

Водещи новини

Още новини