„Принципната промяна в политиката за събиране на данъци, в данъчната структура на страната не трябва да се прави с лека ръка само защото някой е сметнал, че някой сектор по този начин може да бъде подпомогнат. Би трябвало тази промяна е да обект на по-широк дебат. По-големият риск е, че цялата данъчна политика се поставя под въпрос и бъдещето ѝ“, каза пред БНР Калоян Стайков, старши икономист в Института за пазарна икономика.
Според него данъчната ни структура все още има положителна роля и е рано да се променя по този начин.
„Промяната на едно от зъбните колела променя цялата система“.
В предаването „Неделя 150“ Стайков допълни: „В този сектор освен предложението за преференциална ставка по ДДС се обсъжда и увеличение на осигуровките. Нетната помощ за сектора няма да е 150 млн. лева, както се говори, а ще е много по-малка. Тогава възниква големият въпрос – ако за 50-70 млн. лева нетен ефект трябва да се променя данъчната система, не беше ли по-лесно да се измисли някаква форма на грант, която да изиграе същата роля, без да се стига до тези дебати“.
По думите на икономиста няма как държавата със собствени бензиностанции да развали какъвто и да било монопол.
„Проблемът не е в търговията на дребно, а в търговията на едро. Основният проблем – цените на едро и собствеността на данъчните складове… Държавата е доказала, че няма опит в качественото управление на публични компании. Достатъчно е да погледнем какво се случва с болници, язовири, ВиК оператори. Няма смисъл да си правим още един експеримент, още повече че този пазар е доста специфичен. Тази идея е непремерена и е от днес до утре, в сферата на фантастиката. Ефектът от нея за пазара ще е никакъв, а за бюджета – отрицателен“, заяви той.