Комисията за защита на потребителите (КЗП) започва засилени проверки с МВР и други институции в заведенията и хотелите в зимните курорти, съобщи председателят Димитър Маргаритов в предаването „Преди всички” по БНР, съобщиха от пресцентъра на КЗП.
С Държавната агенция по метрология и технически надзор пък ще бъдат проверявани съоръженията за ски туризъм и ски пистите. Целта е да бъде гарантирано на потребителите, че ще получат избраните от тях услуги при договорените условия.
Маргаритов обясни, че подвеждащата информация в офертите за настаняване е нелоялна търговска практика.
„Повечето оплаквания, които получаваме от недоволни потребители за качеството на туристическия продукт, касаят именно такъв тип проблеми – виждаш хубава картинка, офертата обещава различни допълнителни услуги, а после търговецът не е в състояние да ги предостави. Тогава налагаме санкции за нелоялна търговска практика, но по-неприятното е, че обикновено хората са принудени да заплатят авансово понякога цялата стойност на тази почивка. Нелоялният търговец им дължи обратно тези пари, но се създават неудобства”, коментира той.
Председателят на КЗП призова търговците да изпълняват обещанията си към клиентите.
„Нашите съвместни проверки с другите институции са ефективни, първо – защото не искаме да създаваме излишни неудобства като всеки ден имат по някой, който да ги проверява. И второ, една комплексна проверка е гаранция и за по-пълноценно разкриване на истината и за избягване на корупционни рискове”, посочи Маргаритов. Той добави, че при нарушения се налагат глоби, но най-голямата санкция е отношението на хората към нелоялните търговски практики.
„Винаги ще има опити за хитруване от страна на търговците. Далеч сме от мисълта, че и заради нашата контролна дейност, и заради това, че хората стават все по-активни и бдителни, пазарът ще бъде абсолютно изчистен от всякакви нелоялни практики. Но поне можем да си спестим хитруванията на дребно, които малко ни отдалечават от цивилизованите пазари”, каза още той.
При проблеми с полети по празниците Маргаритов обясни, че хората трябва първо да се обърнат към съответната авиокомпания на летището.
„Ако няма реакция и са в чужбина, да потърсят нас – ние работим с Европейския потребителски център, или дипломатическите представителства в съответните държави”, добави той.
Важно е да се пазят билетите и всички останали документи, тъй като те ще са необходими, когато подават жалбата си. „Когато закъснението е повече от определено време, потребителите имат право на настаняване в хотел. Авиокомпанията трябва да осигури премаршутиране, което да се случи така, че да могат да достигнат до крайната дестинация, макар и с известно закъснение. Не на последно място трябва да знаем, че те имат право и на обезщетения за това, че са претърпели вреди от закъснението”, обясни председателят на КЗП.
И допълни, че същото важи и при изгубени куфари.
„Ако имат възможност да докажат конкретните размери на това, което се е намирало в техния багаж, имат право на обезщетение, което може да достигне и до 1200 евро”, добави той.