Страната ни е сред държавите-членки в ЕС, в които се отчита ръст при производството и използването на биогорива за транспорта, показват данни от анализ на Евростат за дела на зелената енергия в транспорта през 2016 г., според директива 2009/28 / ЕО за насърчаване на използването на енергия от възобновяеми източници.
България използва над 7 процента от възобновяемата зелена енергия в транспорта, при среден показател за ЕС от 10 на сто, отчита европейската статистика.
По този показател страната ни е в почти равни позиции със страни като Германия, Италия, Словакия, Португалия и Финландия, които също регистрират показател от над 7 на сто при използването на зелена енергия за транспортни цели.
Според експерти в бранша, у нас има изключително благоприятни условия за отглеждане на рапица, слънчоглед или други маслодайни култури, които са основният компонент при производството на биогорива. Биогоривата са подходящи за дизелови автомобили, те са по-евтини, по-чисти и по-безвредни от петрола, поради което не се облагат с акциз като петролните горива и това представлява силен икономически стимул за производството и използването им.
Бизнесът с биогорива у нас едва прохожда, но вече предизвиква голям интерес сред земеделски производители, транспортни компании и други фирми, чиито производства са зависими от горивата, припомнят експерти в бранша. Според тях особено силен е интересът от биогоривата сред земеделските стопани, които имат мотивация от една страна да произвеждат култури за производство на биогорива, а от друга - да зареждат селскостопанските си машини с подобни горива.
Според експертите търсенето на биогорива в цял свят расте прогресивно, като дори вече има дефицит за тях. Световен лидер в това производство е САЩ, където през 1999 г. производството на биодизел от 1,9 млн. литра се е увеличило до 2600 млн.литра през 2016 г.
Швеция е лидер по производство на биогорива
През 2016 г. Швеция и Австрия са единствените две държави-членки в ЕС, които са постигнали поставената цел да използват 10 на сто енергия от възобновяеми източници на енергия за транспорта, съответно Швеция - 30 на сто и Австрия - 10,6 на сто. Следват Франция /9 на сто/ и Финландия /8 на сто/, които са сравнително близко до постигането на целта. Повечето от останалите държави-членки на ЕС са около средата на пътя към постигането на целта за увеличаване дела на биогоривата в транспорта.
На отрицателния полюс при използването на зелена енергия в транспорта, са страни като Естония /0,4 на сто/, Хърватия /1,3 на сто/, Гърция /1,4 на сто/ и Словения /1,6 на сто/. Болшинството страни от ЕС са далече от основната цел на стратегията "Европа 2020" от 20-процентно използване на енергия в транспорта от възобновяеми източници в нейното брутно крайно енергийно потребление.
Безспорни лидери в световен мащаб при производството на биогорива са САЩ и Бразилия, където зелената енергия за транспорта се произвежда главно от култури като царевица и захарна тръстика, докато в Европа биодизел се добива основно от рапица, слънчоглед и соя.
Анализът на Евростат отчита още, че транспортът е най-големият замърсител на въздуха с фини прахови частици и заместването на конвенционалните горива в транспорта с биогорива тепърва ще се развива и ще намалява замърсяването на въздуха с цел опазване на общественото здраве. Поради обвързващата цел по стратегията "Европа 2020" производството на течни биогорива в ЕС се е увеличило значително, като биодизелът е най-разпространеното течно биогориво, следвано от биогазолин и други течни биогорива.