За последната една година цената на най-масовия бензин А-95 е намаляла с над 30 стотинки за литър. С толкова са поевтинели и дизелът и пропан-бутанът.
През декември миналата година зареждахме при цени от 2,58 лева за литър А-95, 2,62 лева за литър дизел и 1,35 лева за литър пропан-бутан. В началото на този декември литър А-95 се продава по бензиностанциите срещу 2,29 лева средно за литър. Стотинка повече струва дизелът, а пропан-бутанът - 1,05 лева, показва справка на Дарик.
Цените на петрола на международните пазари продължават да слизат надолу. Родни експерти пък прогнозираха, че цената на "черното злато" няма да тръгне нагоре чак до втората половина на следващата година.
Намалението от около 12 % в цената на бензина и дизела и около 30 на сто за пропан-бутана засега не се отразява на основни стоки и услуги, обвързани със стойността на течните горива.
Спадът в цените на горивата не е малък, но засега не дава особено отражение на транспортните фирми, отбеляза Атанас Чапкънов от Варненския съюз на превозвачите. „Горивото пада, но всички останали части, поддръжката, която правим, автогари, услуги - те вдигат пък цените. Не сме се събирали да разгледаме този въпрос и засега изчакваме да видим какво ще се промени", коментира Чапкънов.
Ако настъпи някаква промяна в цените на автобусните билети, тя първо ще е за превозите на по-дълги разстояния, като например Варна-София, и след това на междуобщинските дестинации и градските превози. При по-дългите дестинации разходът на гориво се отразява най-много, обясни бизнесменът.
Поевтиняването на горивата едва ли ще се отрази на цената на хляба и хлебните изделия, тъй като основните фактори при ценообразуването не са се променили. Това коментира Георги Попов, председател на Асоциацията на хлебопроизводителите и сладкарите „Хляб за България". Той уточни, че почти всички малки фирми за производство на хляб ползват електрическа енергия. Сред по-големите има такива, които ползват и газ при производството.
Цената на течните горива може да се отрази в известна степен на транспортните разходи, но това едва ли ще се усети от купувачите на хляб. „Хлебопроизводителят не отива да си продава сам хляба на крайния потребител, а на магазини. И в тази верига обикновено разликата от 1-2 стотинки не стига до потребителя", коментира Попов.
През последните години на няколко пъти станахме свидетели на това как при поскъпване на горивата свързаните с тях цени на стоки и услуги бързо се покачват. В обратната посока обаче този процес е доста по-бавен и при макар и по-рядко поевтиняване на горивата, зависещите от петролните продукти цени на стоки и услуги по-трудно тръгват надолу.
Според Иван Табаков, председател на Варненска търговско-индустриална камара, този процес не само че е по-бавен, но в някои случаи и въобще липсва. Табаков е на мнение, че когато цената на един от компонентите на производството падне, би трябвало и себестойността на продукцията да е по-малка. А при такъв спад на цените на горивата би трябвало и цените на някои продукти да бъде намалена.
„При тази конкурентна среда и ниска платежоспособност на населението, ако някои от производителите искат да се задържат на пазара и да имат някаква перспектива, те би трябвало да го направят", коментира председателят на местната Търговско-индустриална камара. Табаков обаче изрази съмнения, че ще има промяна в цените на транспортните услуги и стоките, чиято цена пряко зависи от стойността на горивата.
Горивата поевтиняват, автобусните билети и хлябът - не
- 08.12.2014 | 11:03
- 1695