Когато сме закупили пакетно пътуване от туроператор, имаме право да си получим парите обратно, ако в мястото на дестинацията, до която ще пътуваме възникнат такива непредвидени обстоятелства, както в случая с коронавируса безспорно са налице. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов пред БНТ. Той добави, че прекратяването на договора може да стане и непосредствено до стартирането на пътуването, стига към този момент въпросните обстоятелства да съществуват. Маргаритов уточни обаче, че туристите няма да имат право на допълнително обезщетение за анулираните пакети. При индивидуално организираните пътувания пък правата ще зависят от конкретните предварително направени уговорки.
КЗП, Министерството на туризма, Министерството на здравеопазването и Министерството на външните работи провеждат регулярни седмични срещи в координация със създадения щаб, каза още Маргаритов. „Имаме единна информация за потребителите именно от гледна точка на туристическия продукт, която е на страниците на тези ведомства в интернет, за да знаят хората своите права и как да реагират“, допълни той.
„Във всеки конкретен случаи и към всеки един момент ситуацията следва да се преценява, тъй като тя е динамична, мени се с часове и официалните власти в съответните държави и Световната здравна организация актуализират своя бюлетин с това къде не трябва да се пътува. Съответно – приемаме, че това са местата, за които са възникнали такива обстоятелства и ако хората са резервирали своите пакетни пътувания за такова място, те имат право да получат обратно парите си, в случай че към момента на заминаването тези обстоятелства са налице“, обясни председателят на КЗП. Той подчерта обаче, те тези правила не могат да се прилагат самоволно, само на емоционален принцип за места, в които такива опасности безспорно няма към настоящия момент.
„Получава се така, че социалните и икономически последствия от това, което се случва в момента, са по-големи отколкото реалните вредни последици за здравето. И може би това е по-добрият вариант – обратното би било много по-драматично“, отбеляза Маргаритов. „Може да се наложи на потребителите да преглътнат, че няколко дни ще си постоят в къщи и че няма да се състои някаква почивка, но когато те имат право в икономически план да си възстановят заплатените средства, те имат възможност да го реализират и ние ….
Започва да се говори и за забавени доставки на пратки в онлайн търговията. „Очаквам, че в следващите седмици или месеци ще имаме доста оплаквания от потребители, които няма да са получили навреме или изобщо своите поръчки. Ще се опитваме да помогнем на всеки, но много зависи как във времето ще се развият събитията и каква допълнителна информация ще бъде предоставена от самите електронни магазини. Възможно е те да предупредят и отсега, че част от поръчките ще бъдат забавени поради непредвидените обстоятелства“, посочи Маргаритов.
2019 година е била добра за потребителската защита предвид отчетения спад на жалбите от граждани в резултат на засилената контролна и превантивна дейност на КЗП, отбеляза Маргаритов. „Все още на пазара има нелоялни търговски практики, които притесняват хората и с които ние продължаваме да се борим. Трябва да продължим да работим за подобряването на комуникацията между търговците и потребителите, за да може по-успешно да се решават възникнали казуси, включително и в по-необикновени ситуации като актуалните форсмажорни обстоятелства, например“, каза още той.