Трапезица ще привлича туристи с фуникуляр

share

Съвременна зъбчата железница ще осигурява достъпа на туристи до историческия хълм Трапезица във Велико Търново.

Доставката и монтажът на съоръжението е част от проект на стойност 4,8 млн. лв., финансиран по ОП "Регионално развитие", спечелен от Министерството на културата, съобщи арх. Пламен Цанев, автор на проекта, цитиран от БТА.

Освен монтирането на железницата, известна още като фуникуляр, разработката предвижда поставянето на художествено осветление по южния склон на хълма, както и изграждането на подпорна стена, висока 65 метра. Според арх. Цанев идеята е в следващите години осветлението на Трапезица да стане част от аудио-визуалния спектакъл "Звук и светлина", който сега се излъчва само на Царевец.

Крепостта "Трапезица" е втората по значение историческа крепост в средновековната столица Търновград, тя е част от триадата - Царевец, Трапезица, Девинград, където според историците са живеели владетелите от Второто българско царство.

Изследователите определят, че от времето на Асен и Петър, вероятно чак до Иван Асен Втори животът в Търново е бил съсредоточен главно на Трапезица. Цар Иван Асен строи на по-късен етап царския дворец на Царевец.

На Трапезица е открита църква номер 8, в която са съхранявани мощите на Св. Иван Рилски преди да бъдат пренесени в Рилския Манастир. В най-високата част на хълма, в североизточна посока, археолозите са открили първият замък на Цар Асен, припомни арх. Цанев. По думите му, именно тези места ще бъдат притегателни за бъдещите туристи.

Предвижда се да бъде изградена експозиционна площ с находките, откривани през годините на археологическите проучвания.

Археолозите, които работят на обекта, се надяват да получат средства от Министерството на културата за реставрация и консервация на новооткритите през миналата година зидове и находки. Според археолога Константин Тотев, който вече пети сезон проучва северната част на хълма е важно да бъдат съхранени автентичните крепостни стени.

Едно от предимствата на хълма през Средновековието - неговата непревземаемост, днес се превръща в изпитание за туристите, затова е необходим нов поглед при интеграцията на обекта, като част от туристически маршрут, за да бъде запазена уникалната му визия и цялост, отбеляза арх. Цанев.

През тази седмица се очаква да бъде избрана фирма, която ще изработи и ще достави кабинковото съоръжение, което ще е първо в страната. Кабинката ще е климатизирана, с капацитет от 25 души, мощността ще е около 40 киловата, ще се задвижва от автоматизирано въже, по релсов път, на разстояние 135 метра, продължителността на пътуването ще е под три минути, съобщи Антон Маждраков, ръководител на фирмата, която изгражда трасето.

Цялостната реализацията на проекта трябва да приключи до края на есента.

Водещи новини

Още новини