Сладките великденски кошници тази година вероятно ще са по-скъпи за потребителите, тъй като цената на какаото е скочила до рекордно високи стойности, предаде Асошиейтед прес.
Фючърсите на какаото са нараснали почти двойно от началото на 2024 г. Повишаващите се температури и лошите метеорологични условия са увредили културите в Западна Африка, която произвежда над 70 на сто от глобалните доставки на какао.
Цените на захарта също са се увеличили. Фючърсите за паунд захар (около половин килограм) са се повишили с около 8 на сто през 2024 г. след растеж от 2,7 на сто през 2023 г.
Големи компании за шоколадови изделия като "Хършис" (Hershey’s) и "Монделийз" (Mondelez), който произвежда марката "Кедбъри" (Cadbury), са прехвърлили тези разходи върху потребителите, в резултат на което маржовете на нетната печалба на "Хершис" са нараснали до 16,7 на сто през 2023 г. спрямо 15,8 на сто през 2022 г. "Монделийз" е отчел скок до 13,8 на сто през 2023 г. спрямо 8,6 на сто през 2022 г.
И двете компании са регистрирали свиващи се обеми на продажбите за последните тримесечия, тъй като потребителите вече не искат да плащат по-високи цени.
Националната федерация за търговия на дребно очаква спад в разходите за Великден тази година, въпреки че общите цифри все още високи според историческите стандарти. Последното проучване показва, че се очаква потребителите да похарчат 3,1 милиарда долара за бонбони този Великден или 24,78 долара на човек. Това е спад спрямо 3,3 милиарда долара или 26,31 долара на човек преди година.
"Монделийз" е заложил на повишение на цените, за да се справи с поскъпването на какаото. Компанията обяви, че притежава 13-процентен дял от глобалния пазар на шоколад и призна, че цените на шоколадовите й изделия са нараснали с 15 на сто през 2023 г, което е ключов фактор, за да изпълни прогнозата си за растеж на приходите до 5 на сто през 2024 г.
"Хършис" е повишил цените на шоколадовите си продукти миналата година заради по-високата инфлация, но очаква увеличение на продажбите от до 3 на сто тази година.
Инфлацията се понижава в световен план, но още е по-висока, отколкото се надяваха икономистите за този период на 2024 г. Анализаторите все повече се опасяват за влиянието на упорито високата инфлация и високите равнища на лихвите върху разходите за потребителите и цялостния икономически растеж.