Нови и неподозирани възможности се разкриха за онлайн търговията по време на извънредното положение. Наистина един от малкото сектори, който не беше засегнат, а пожъна нови успехи. Нови успехи, защото при определени продуктови групи, като например храните, не беше много често срещано да се доставят по домовете. Имаше го като практика, но стана масова по време на извънредното положение. Tова каза председателят на Комисията на защита на потребителите в предаването "Питай БНТ".
Димитър Маргаритов предупреди потребителите да бъдат внимателни и проверяват източниците, от които пазаруват като електронни магазини, сайтове, платформи и социални медии. Той припомни, че има 14 дневен период на отказ от закупената стока, ако тя не ни харесва, както и да се внимава за нелоялни търговски практики като измами, скрита информация, фалшиви промоции.
"Добре е винаги да се внимава, от къде се пазарува. Все по-често се предлагат стоки и различни услуги в социалните мрежи и платформи. Трябва да бъдем изключително внимателни там, първо защото все още няма нарочно законодателство, което да дава възможност на контролните органи, по отношение на защитата на потребителите, за да се намесват и глобяват нелоялните търговци. Хората трябва да се доверяват на нещата, които изглеждат преди всичко сигурни, а не просто изгодни, защото когато отсреща стои един фантом, ние /КЗП/ тръгваме с колегите от ГДБОП по един изключително дълъг път, който за съжаление понякога води до Панама например", заяви председателят на КЗП.
Маргаритов припомни, че потребителите трябва да си търсят правата, защото само така може да бъдат гарантирани. По отношение на онлайн търговията, председателят на КЗП заключи, че все пак е по-безопасно да се пазарува в интернет с дебитна или кредитна карта, отколкото в обикновения магазин с портфейл, който може да бъде откраднат. Той съобщи, че в момента се работи и за промяна в общоевропейската нормативна рамка, която да доведе до попълването на формуляр с не повече от 6 графи, където са изброени основните параметри на сделката, както е при бързите кредити. Той изрази очакванията си съвсем скоро това да се случи.
В отговор на зрителски въпрос, стана ясно че с последните промени в Закона за защита на потребителите се дава възможност за широко обхватно действие на КЗП, чрез трансгранично сътрудничество и взаимодействие с другите институции от ЕС, които отговарят за защитата на потребителите. "Повишиха ни се функциите за спиране на електронно съдържание, тогава когато то съдържа заблуждаващи потребителите послания и не се премахне доброволно. Онлайн търговията е трансгранична и не познава физически и виртуални граници и органите на контрола, трябва да могат да взаимодействат по-ефективно със своите колеги от целия свят", завърши председателят на КЗП.