През миналата 2019 година за първи път у нас елитната лига на българския футбол, която години наред наричахме просто „А група“, получи име на спонсор и се превърна в efbet Лига. Популярна ли е в чужбина подобна практика?
Кои са лигите, които носят имена на хазартни платформи и марки?
По данни на УЕФА през миналата 2019 г. около половината от имената на футболните първенства в Европа са брандирани от техния генерален спонсор. Сред компаниите, финансиращи турнирите, има много банкови институции, мобилни оператори, производители на безалкохолни напитки и др. Най-многобройни обаче са букмейкърските брандове. Вижте няколко държави, където аналогично на България, елитната лига е обвързана с име на хазартна марка:
- Румъния. В северната ни съседка местната футболна надпревара се нарича Лига 1 Бетано. Името идва от един от локалните хазартни оператори, който също е спонсор и на отбора на Крайова;
- Чехия. Водещата лига в страната официално се нарича Фортуна лига. Fortuna е най-старият местен букмейкър, създаден през 1990 г. Брандът има договор за спонсорство на футболната надпревара в продължение на 6 години;
- Словакия. Съседката на Чехия, с която до не отдавна бяха обединени в общи държавни граници, по настоящем споделя с нея общ футболен спонсор. Словашката първа група е Fortuna liga, а договорът със спонсора е до 2023 г.;
- Грузия. Грузинското първенство също носи име на бетинг компания: CrystalBet Erovnuli Liga. Този букмейкър има за собственик същото дружество, което ръководи и познатата у нас bwin;
- Украйна. Елитният турнир там се нарича ФавБет Лига, като спонсорът е американска бетинг платформа.
Как братя Найденови изградиха успешен бизнес модел?
Боян Найденов и Цветомир Найденов, известни още като Цеките, са на хазартния пазар у нас от 1990 г. Но ако в началото помагат в бизнеса на баща си (Стефан Найденов, основателя на Еврофутбол), то през 2006 г. създават своя компания, която започва да разработва напълно нова за страната ни хазартна ниша – онлайн залозите. Ефбет е първата у нас онлайн бетинг платформа, която и до момента е най-големият български играч на онлайн пазара. В нея се предлагат възможности за спортни предвиждания и казино залози. Цеките ръководят и верига от наземни игрални зали.
Бизнесът на Найденови преди няколко години излезе и извън границите на България. От 2017 г. efbet има клон в Румъния, а през тази година предстои стартът на дейността на Цеките още в Италия, Испания и Сърбия.
Най-големият български онлайн бетинг сайт е и най-мащабният спонсор на родния спорт. Ефбет отделя по 25 млн. лв. от печалбата си годишно за различни спонсорски договори. Освен сътрудничеството с БФС, по силата на което първа лига се ще се нарича efbet Лига до 2021 г., брандът на Цеките финансира още над 150 отбора от всички нива на футбола, баскетбола, волейбола и други спортове.
Братя Найденови са убедени, че подобни спонсорства са един от начините не само да се рекламира тяхната марка, но и да се повиши качеството на българския спорт. „Родните запалянковци имат нужда от интересни мачове“, категорични са Цеките. Дербитата от българското първенство са по-гледани дори от мачове от Шампионската лига, твърдят бизнесмените, позовавайки се на статистически данни.
„Футболът е продукт. И когато той е по-атрактивен, с по-добра визия и по-високо качество, грабва повече млади фенове. Наш приоритет е да работим за това. надяваме се клубовете, в които влагаме средства, да ги изхарчат по най-добрия възможен начин, за да се радваме всички на по-стойностни дербита по родните терени“ – заявява Цветомир Найденов.