Далеч преди Черния петък, Коледа и Нова година електронните магазини започнаха да се подготвят за тези големи пазарни събития.
Наред с класическите изкушаващи намаления, премиерни продукти и услуги и специални награди, в маркетинговите стратегии на онлайн търговците със сигурност са заложени и иновативни подходи за привличане вниманието на клиентите. Завесите пред всички тях вече започват да се повдигат и съвсем скоро ще „паднат“.
Тогава, за истинския блясък, не по-малко важно ще е онлайн търговците предварително да са предприели необходимите мерки за техническата оптимизация на своя електронен магазин, да са осигурили достатъчно наличности спрямо очакваните продажби и реализираната от тях реклама, да са информирали навреме и достъпно своите клиенти в случай че смятат около кампаниите да променят обичайните си условия и срокове за доставките, както и да са направили оптимална синхронизация с партньорите си, включително с куриерските фирми.
На какво са длъжни търговците и какво трябва да знаят потребителите, когато започнат кампаниите за Черния петък, Коледа и Нова година и идващите след тях празници, разяснява пред Българското национално радио директорът „Продажби от разстояние“ в Комисията за защита на потребителите (КЗП) Христо Трендафилов.
Обявената цена – ниска, продажната – по-висока
Има случаи, в които се обявяват много ниски цени и по-късно става ясно, че потребителят трябва да плати повече. Ако това не се дължи на някаква външна намеса като кибер атака, например или на друго обстоятелство извън контрола на търговеца, би била налице нелоялна практика. „В този случай електронният магазин подвежда клиентите с невярна информация, те вземат решение да купят стоката на обявената цена, а впоследствие очакванията им биват излъгани, тъй като трябва да платят по-скъпо“, обясни Христо Трендафилов.
Частни случаи
Срещат се в практиката и любопитни казуси, по които Комисията за защита на потребителите се е произнасяла. „Имали сме случаи, когато се продават например телевизори, които реално струват 1500 лв., а в електронния магазин е обявена цена 1,50 лв. Потребителят беше поръчал няколко артикула от този модел и беше пуснал жалба, че не му се доставят на посочената цена. Оказа се, че е станала техническа грешка“, разказа Трендафилов. „В такъв случай ние отчитаме всички обстоятелства и считаме, че няма как разумният потребител да се подведе по една такава информация и да реши, че телевизор, който струва 1500 лв., някой може да му го продаде за 1,50 лв.“, коментира той. Когато обаче стоката би могла да струва толкова, колкото е посочено – например, обявена е цена 200 лв., а впоследствие търговецът е поискал 250 лв. или 300 лв. – тогава има нарушение от негова страта, тъй като явно го прави с цел да привлече клиенти и да спечели повече. Това енелоялна търговска практика и нейният извършител бива санкциониран, добавя той.
Потвърдена поръчка! А, дали?!
При пазаруването от намаления може по едно и също време в един онлайн магазин да се появят много хора, които желаят предложените на по-ниски цени стоки. Тогава има риск, въпреки предварителната подготовка на търговеца с повече наличности, те все пак да се окажат недостатъчни. В същото време клиентът да е спокоен, че е успял да закупи желания от него артикул, но на по-късен етап да се окаже, че само го е поръчал. „Трябва да се внимава каква е комуникацията с търговеца – дали върнатото потвърждение на поръчката е генерирано автоматично от системата, което означава, че тя просто е регистрирана, или че действително е обработена от служител на електронния магазин и следва нейното изпълнение“, обърна внимание Христо Трендафилов.
Уверете се, е поръчката Ви е приета или потърсете алтернативни магазини
Има случаи, в които потребителят остава с впечатлението, че ще получи стоката, а се оказва, че тя е изчерпана и че търговецът няма да успее да осигури по алтернативен начин наличности от нея и в бъдеще. „Онлайн пазарът е много динамичен – една стока може едновременно да бъде поръчана от десетки или стотици потребители и наистина да се стигне до ситуация, в която потребителят няма как да получи заявената от него стока“, отбеляза Трендафилов. „Добре е търговецът предварително да е дал информация как се процедира в такава ситуация. Ако пък се стигне до нея, да се обади на потребителя, да поеме някакъв ангажимент към него – или че ще достави стоката в даден момент, или да го уведоми, че това няма да е възможно и да му възстанови парите за нея и всички разходи по поръчката, в случай че е имало авансово плащане“, изтъкна той.
Всеки казус се разглежда индивидуално
Комисията за защита на потребителите изследва всеки отделен случай сам за себе си. „Събират се доказателства от страна на контролния орган, стъпва се върху изложеното в жалбата от потребителя, изискват се становища от търговеца, а при необходимост – и от независими експерти. „Когато съберем и анализираме всички елементи от картината, излизаме със становище дали е налице нелоялна търговска практика или друго наршение“, заяви Христо Трендафилов.
Съветите на експертите
Съветваме потребителите внимателно да проверяват всяка информация, която получават. Пазаруването онлайн дава възможност да се набави голямо количество информация от различните сайтове – да виждат кое колко струва, дали предложената цена е нормална, изгодна ли е за тях. Важно е обаче и да отчитат, че не може някой да извършва търговска дейност, а да им предлага нещо, чиято себестойност е в пъти по-висока от обявената цена, каквито случаи е имало най-вече от страна на сайтове-фантоми.