Димитър Маргаритов: Постъпиха над 70 сигнала от туристи във виртуалните ни приемни по морето

share

Услуги с по-ниско от договореното качество и опити за прилагане на различен тип нелоялни практики са сред оплакванията от туристите и сред констатираните от Комисията за защита на потребителите (КЗП) нарушения по морето, съобщи председателят Димитър Маргаритов пред БТВ.

Най-често срещаното нарушение продължава да бъде разминаването между обещаното и това, което клиентът получава на място. Има случаи на некоректно обявяване на цените на услугите на плажа, стана ясно от думите му. „Имаше случаи не само на некоректното обявяване, но и принуда потребителят да ползва услуга задължително, което също е нарушение. След нашата намеса и след като бяха съставени съответните протоколи, към настоящия момент на проверените от нас места, тези нарушения са преустановени, обясни Маргаритов.

Той даде пример и с неработещи климатици в хотели с 3 и над три звезди, което освен, че допълнително нажежава лятото на туристите, е и нарушение на Наредбата за категоризацията. По-рядко се установява липса на категоризация. От началото на сезона комисията е затворила 12 заведения по морето. "Това обаче е временна мярка и ако те предприемат необходимите действия и приведат дейността си в съответствие, ще могат да работят. От началото на сезона КЗП е извършила над 1700 проверки. До момента са съставени около 110 акта, но по част от тези проверки работата все още не е приключила. Маргаритов каза, че чрез виртуалните приемни на КЗП са постъпили над 70 сигнала".

„Като цяло сигналите в сферата на туризма при нас са около 5-6% от всички над 20 000, които постъпват на годишна база. Не е много, но това не означава, че секторът е без проблем. Всеки проблем, който се среща в туристическия бранш, е достатъчно сериозен, защото дори да са малко на брой, когато на един човек му се провали почивката, за него това е драмата на лятото”, коментира той. По отношение на алкохола председателят обясни, че до момента и през изминалите сезони при проверките опасен алкохол не е установяван. Инспекторите обаче са се натъквали на различни несъответствия. Например, на случаи, в които алкохолът е бил разреден, т.е. търговецът удря клиента по джоба. Или още при производителя липсват съставки, които съгласно изискванията за физико-химичния състав трябва да ги има, за да може една напитка да се казва бренди, водка или уиски", посочи той.

„Има случаи на несъстояли се почивки, като те са предимно се свързани с туроператори или мними туроператори, които предлагат основно по Интернет различни оферти, изискват авансово плащане, а след това изчезват”, предупреди Маргаритов. Той посъветва хората да не се предоверяват на атрактивни агресивно предлагани оферти, включително само по имейл или телефон, а да се уверят, че насреща има някой, който е в състояние да направи това, което те очакват от него.

Маргаритов изрази надежда, че българският туристически продукт до голяма степен може да бъде съпоставен със световно утвърдените дестинации. „Но, в нашата контролна дейност ние забелязваме, че има склонност при добро качество в началото на сезона, колкото повече преваля лятото, то да се влошава. Но туристът, дали е дошъл през юли или в началото на септември, заслужава едно и също”, настоя председателят и отправи апел към търговците да бъдат коректни, а когато не успеят да предоставят обещана услуга, със съгласието на потребителя да я заменят с друга. Според него, по този начин може да се преодолеят голяма част от неприятностите, които се случват".

Водещи новини

Още новини