Нова измама с рейтингите излезе наяве след като GARB оповести гледаемостта за 14 май. В този ден най-големият оператор на платена телевизия в страната – Булсатком, спря излъчването на БТВ за своите абонати, в часовия слот 16:30-19:50.
Според последния Establishment Survey на пийпълметричния оператор GARB, Булсатком покрива 29.6% от домакинствата в България. Данните на рейтингите обаче показали близки стойности в сравнение със средните нива от предходните 3 понеделника (целева група – цялото население 4+, живеещо в домакинства с платена телевизия). Абсурдът е че в определени моменти БТВ дори повишава гледаемостта.
В специално писмо до GARB от Нова телевизия са поискали обяснения за странните данни. От 9-и май, БТВ започват излъчването на германски игрални филми в слота 15:00-17:00. Средният пазарен дял на първите 4 филма е 32.5% (целева група: всички 4+). Всъщност, програмата на БТВ е идентична през въпросните два дни едва след 17:00 часа. В обяснението на GARB се твърди, че пазарният дял на БТВ отчита „чувствителен спад” по времето, когато Булсатком не са излъчвали този канал. Това обаче по никакъв начин не е отразено в графиките подготвени от GARB, където след 17:00 часа делът на БТВ е почти еднакъв с други понеделници.
Освен това от пийпълметричната агенция обяснили, че пенетрацията (навлизането б.р.) на домакинства, приемащи Булсатком в панела е 19%. Според Establishment Survey от септември 2010 (въз основа на което е конструиран настоящия панел), домакинствата, приемащи Булсатком в България обаче е с повече от 3 на сто по-висок и достига 22.2% от всички, които изобщо имат телевизор.
На всичко отгоре GARB презентираха, че на 1 март 2012, домакинствата с Булсатком в страната са вече 29.6%. Имайки предвид, че подмяната на домакинства с цел доближаване на структурата на панела до структурата на населението според последните ES данни започна отдавна, (и трябваше да приключи след 2 месеца), от Нова телевизия недоумяват как пенетрацията е с цели 10% по-ниска както е записано в отговора на GARB.
Така се оказва истинска мистерия как БТВ отбелязва ръст в рейтинга по време, когато потребителите не са имали възможност реално да гледат тази телевизия. От Нова телевизия уточняват, че въпросите им по никакъв начин не са насочени към конкурентната медия, а към способностите реално да се отчита процента на гледаемост на отделните канали. Ето и изпратените писма от Нова телевизия :