Идеята на Стилян Шишков (38 г) за новинарски спортен сайт се ражда спонтанно в края на 2005 г., докато живее в САЩ. Той се впуска в реализацията й, като инвестира собствени средства в Sportal.bg в период, когато никой не вярва, че начинанието може да е бъде перспективно.
Само за три месеца след старта си през пролетта на 2006 г., вложената инвестиция в сайта излиза на нула. „Ентусиазмът играе важна роля в компанията и до днес.“, казва Мартин Петров (29г),директор „Бизнес развитие“, който се присъединява към начинанието година по-късно.
Освен приятелство със Стилян Шишков имат и общ път на развитие – и двамата са бивши футболисти и се дипломират в специалността маркетинг и мениджмънт в Lender University, САЩ. Всичко това се оказва добра основа за общ бизнес. До 2008 г., когато Стилян Шишков се завръща окончателно в България, Мартин Петров се грижи за новосъздадената медийна група MS Key Group на място. Двамата сами разработват структурите на сайтовете с помощта на програмисти и дизайнери. „Следваме наши собствени правила и черпим добри практики от успешни проекти в чужбина“, казва Шишков, който е Главният изпълнителен директор на групата.
Портфолиото на MS Key Group е съставено от вертикални сайтове насочени към определена аудитория. Сред общо 40-те тематични сайта са Formula1.bg, Hotnews.bg. Woman.bg. Men.bg, Games.bg, Data.bg. Перлата за тях остава Sportal.bg , който вече има свои клонинги в Русия (Sportal.ru), Унгария (Sportal.hu) и Сърбия (Sportal.sr). Настъпването на чужди пазари в онлайн медиите не е лесна задача, признават двамата предприемачи. Цялото ноу-хау, което са натрупали през годините те пренасят директно в новите сайтове. „Това е лукс, защото отпада технологично време за да се постигне определено ниво на качество на продукта”, казва Мартин.
Всички сайтове в групата генерират над 750 хил. уникални посещения на ден, според статистиката на Google Analytics.„Насочваме се към проекти, за които смятаме, че ще са печеливши. Правили сме и грешки, но без тях няма как да се расте.“, казва Стилян Шишков. Според него е нужна бърза реакция при взимането на стратегическите решения, защото нишите в интернет пазара се запълват много бързо и вероятността някой да те изпревари е голяма.
Най-важната цел на двамата предприемачи е сайтовете да бъдат лесни за използване от потребителите.„Нашите продуктите еволюират постоянно“, казва Мартин Петров. Принципът е оптимизацията на сайтовете да се прави на малки етапи, които се натрупват и водят до качествена промяна в цялата медията. Друга посока за развитие е в областта на мобилните приложения. Предвижда се през 2012 г. всички сайтове в групата да имат мобилни версии.
„Успехът на медийната група се дължи на факта, че че през първите години почти всички приходи се реинвестираха компанията, както и в покупката на дялове в други компании“, казва създателят на компанията Стилян Шишков. Сред тези придобивания се нареждат сделките за финансовите сайтове Profit. bg и Insurance.bg, както и инвестицията в социалната мрежа Svejo.net. Един от най-новите им проекти е Novini.bg, който само три месеца след старта си регистрира над 1 млн. уникални посетители. Всяка интернет медия в групата има своя отделна редакция и журналистически екип. „Опитваме се да правим журналистика, до колкото това е възможно в интернет“, казва Мартин Петров. Според него доброто съдържание и неговото ритмично подновяване са ключови за да се привлекат читателите. Например редакцията на Sportal.bg работи 24 часа, 365 дни в годината, което е причина сайтът да има високи показатели за лоялност сред потребителите, а именно 33% от тях правят по 8 отделни посещения на ден.
„Ние сме много позитивно настроена компания. За мен е важно да работим с хора, с които ни е приятно“, казва Стилян Шишков. Атмосферата в MS Key Group е като в спорта - задружен екип, амбициозни цели, а и всеки понеделник всички заедно играят футбол. Ето защо според Мартин Петров да се работи до късно не е запазена територия само за управленския мениджмънт - „Всички колеги го правят, защото не го усещат като задължение, а като удоволствие“.
Рекламният пазар в интернет се разраства с всяка изминала година, казва Стилян. Прогнозата на Българската асоциация на рекламните агенции, е тази година стойността му да достигне 18.2 млн. евро.
MS Key Group има очаквания за сериозен ръст на нетните приходите от реклама от 2.2 млн. евро в края на 2010 г. до 3.4 млн. евро в края на 2011 г. Според Стилян Шишков това са индикаторите, които реално показват дали една компания е успешна.
„Имаме големи идеи. Ще разширяваме дейността си не само в сектора на онлайн медиите, но но и в услугите и интернет търговията”, казва Шишков, за когото спортният принцип никога да не се отказва, важи и в бизнеса.