-
27 декември 2024 13:23
- 4135
- 1
На 94-годишна възраст почина Осаму Сузуки, гениален пестеливец, който повече от четири десетилетия ръководи японската компания Suzuki Motor и изигра ключова роля за превръщането на Индия в процъфтяващ автомобилен пазар.
Той почина на Коледа от лимфом, съобщиха от компанията, която той амбициозно изведе от основния ѝ пазар, докато беше главен изпълнителен директор. Евтините автомобили с обем 660 куб. см, характерни за Япония, се ползваха с щедри данъчни облекчения, но изискваха стриктно намаляване на разходите, което се оказа ключова част от ДНК-то на автомобилния производител.
Въпреки това пестеливостта на Сузуки е легендарна: той поръчва сваляне на фабричните тавани, за да пести от климатици, и лети в икономична класа в самолетите дори на преклонна възраст. „Завинаги“ или „до деня на смъртта ми“ бяха характерните хумористични отговори, с които той отхвърляше запитванията за това колко дълго ще остане в компанията, която държеше здраво в ръцете си до 70-те и 80-те си години.
Роден като Осаму Мацуда, Сузуки приема фамилията на съпругата си чрез осиновяване по практика, разпространена сред японските семейства, които нямат мъжки наследник. Бившата банкерка се присъединява към компанията, основана от нейния дядо през 1958 г., и се издига в йерархията, за да стане президент две десетилетия по-късно.
През 70-те години на миналия век той спасява компанията от ръба на фалита, като убеждава Toyota Motor да достави двигатели, които отговарят на новите норми за вредни емисии, но които Suzuki Motor все още не е разработила. Още по-голям успех последва с пускането на пазара на миниавтомобила Alto през 1979 г., който се превърна в огромен хит и увеличи преговорната сила на автомобилния производител, когато той се обвърза с General Motors през 1981 г. След това Сузуки взема голямо и рисковано решение да инвестира годишната си печалба в изграждането на национален производител на автомобили за Индия, информира bTV.
Личният му интерес е бил мотивиран от силното желание „да бъда номер едно някъде в света“, спомня си той по-късно.
По това време Индия е изостанала в автомобилостроенето с годишни продажби на по-малко от 40 000 автомобила, предимно британски фалшификати. Правителството току-що е национализирало Maruti, създадена през 1971 г. като любим проект на Санджай Ганди, син на тогавашния министър-председател Индира Ганди, за производство на достъпен „народен автомобил“, произведен в Индия.
Сузуки, който често посочваше голфа и работата като ключови фактори за здравето си, най-накрая предаде щафетата като главен изпълнителен директор на сина си Тошихиро през 2016 г. и остана председател още пет години до 91-годишна възраст, като до края запази ролята си на съветник.
Последвайте канала на
Коментари 1
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Делян Пеевски: КЕВР да се събудят и да задължат ЕРП-тата да пуснат тока! Хората неустойки не ги топлят
27 декември 202421:06
Сняг вали в голяма част от България, пътищата са проходими при зимни условия
27 декември 202419:11
Борят се за живота на младежа, пострадал от дърво на Витоша
27 декември 202419:16
Турски тираджия предложи 50 евро на полицаи край Пловдив с думите: Йок проблем, рушвет, чорба, кафе
27 декември 202418:41
Водещите новини! Вълнà от насилие през почивните дни. Лукашенко разрешава още ракети „Орешник“ в Беларус, „ако поискат руснаците“
27 декември 202419:14
Войниците в първата мисия в Кербала са били технически зле осигурени
27 декември 202420:09
Белият дом: Севернокорейските части дават голям брой жертви във войната между Русия и Украйна
27 декември 202420:40
Обявиха първи данни от разследването на катастрофата на азербайджанския самолет
27 декември 202418:11
На 38 г. почина българската художничка и моделиер Сълзица Борисова
27 декември 202421:17
2024.12.27 | 14:51