Медиите са способни да предизвикат ноцебо ефект

share

Очакването на нещо лошо, което може да се случи с организма, е способно да предизвика при много хора симптоми на заболяване, каквото всъщност нямат. Ключова роля тук играят медиите. Проявата на т.нар. ноцебо ефект е установена в нов експеримент, пише "МегаВселена".

За първи път този ефект е описан по време на фармацевтични изследвания, в които на доброволци бил даван препарат без никакви фармацевтични свойства, но им било съобщено за възможните му странични ефекти. В резултат мнозина от участниците се оплакали от проявата им, макар че всъщност приемали плацебо.

Група лекари решили да проверят доколко силен е ноцебо ефектът при оплакванията на пациенти, търсещи лекарска помощ в резултат на „ефект на въздействието” на различни микровълнови излъчватели – от клетъчни телефони и микровълнови печки до Wi-Fi. Анализирали се оплаквания от главоболие при използване на мобилни телефони или при близост до микровълнова печка.

С магнитно-резонансна томография било установено, че мозъчните участници, отговарящи за болковите усещания, наистина са активни в момента например на използването на мобилен телефон. Този феномен получил наименованието „електромагнитна свръхчувствителност”. Но не било докрай ясно дали това е индивидуална физиологична особеност, или е проява на ноцебо ефект, предизвикан от многобройните съобщения за вредата на микровълновите и други видове излъчване на битовите електроуреди.

Основните оплаквания на хора от въздействието на всички тези „вредни уреди” са главоболие и главозамайване, понякога слабост и гадене. При детайлно изследване нито един от тях не можел със сигурност да опише в подробности обстоятелствата, при които бил подложен на въздействието на електромагнитно излъчване. Според д-р Майкъл Уитхофт от университета „Йоханес Гутенберг” в Майнц, ръководител на изследването, „усещанията на хората били еднакви както в случай че те наистина се намирали в електромагнитно поле, така и в случай че просто им било казано, че се намират в него.

Майкъл Уитхофт и колегата му Джеймс Рубин от Лондонския Кингс колидж провели следния експеримент: 147 доброволци, разделени на две групи, гледали различни телевизионни репортажи. На първата група бил показан сюжет за вредата на мобилните телефони и Wi-Fi излъчването за човешкия организъм, а на втората – сюжет за безопасността на Wi-Fi устройствата и мобилните телефони.

След това първата група била запитана за въздействието на излъчването на Wi-Fi устройствата, каквото всъщност нямало. 54% от тях се оплакали от загуба на концентрация, главоболие и главозамайване, а двама напуснали експеримента поради силно неразположение. Лошото самочувствие било характерно за всички, гледали репортажа за вредата на електромагнитното излъчване.

Според учените проведеното изследване, освен удивителните способности на човешкия мозък за самовнушение, свидетелства и за нещо много важно: информацията, която се появява по медиите за ползата или вредата от едни или други съвременни уреди и явления, не трябва да е спекулативна, а наистина да е пълна от научна гледна точка. Не всички изобретения, с които е пълен съвременният ни живот, са изучени толкова добре, че да можем със сигурност да говорим за дългосрочния ефект (например след десетки години), който те ще окажат върху нашия организъм.

Търсенето на сензации и играта с човешкия страх за живота и здравето нанасят сериозна вреда на хората, които са силно зависими от мнението, изказвано от средствата за масова информация.

Водещи новини

Още новини