Българинът е по-песимистично настроени от средния европеец по отношения на бюджета на домакинствата на фона на растящите цени.
34,34% от сънародниците ни се опасяват, че ще разполагат с по-малко пари за харчене през 2023 г. и ще се наложи за вземат заеми, за да се справят със сметките за храна и консумативи.
Това показва проучването Ferratum Insights за това как инфлацията влияе на потребителите в тринадесет европейски страни.
„Допитването си поставя за цел да изследва реални публични тенденции по актуални финансови теми, а изводите от поставените въпроси ни помага да задълбочим разбирането си за поведението на потребителите и ни представя тенденции и сравними резултати, събрани във всички 13 участващи европейски държави”, отбеляза Кристиян Каякас, главен изпълнителен директор на Ferratum.
През 2021 г. 22% от анкетираните българите посочиха, че успяват да спестят под 1% от доходите си. Година по-късно този процент нарасна трикратно и 66% споделят, че заделят по-малко от 1%.
За да свият бюджета на домакинството, сънародниците ни първо съкращават или изцяло ке лишават от развлечения и пътуване. Подобно на тях румънците и хърватите също се отказват от пътувания, но далеч по-малко от развлечения в сравнение с българите.
Данните сочат, че на само 35% от запитаните българи заплатите са увеличени и съответстват на инфлацията. В резултата на това голяма част от домакинствата свиват разходите си не само за отдих и развлечения, но и за храна.
Средното поскъпване на живота в ЕС през този век е 2.2 на сто. През октомври 2022 г. инфлацията достигна най-високото си историическо ниво от 11.5 процента.
Тогава и компанията за потребителски кредити Ferratum стартира това проучване, за да получи представа за поведението и очакванията на европейските потребители.
Респондентите на проучването на европейци на възраст от 18 до 60 години и са в групи с ниски, средни и по-високи доходи. Те отговаряха на въпроси относно поведението при харчене и икономическите проблеми за следващата година, като финансови притеснения, спестовни планове и възможен интерес към инвестиране в имоти.
„Ferratum Insights ни помага да разберем нуждите на нашите клиенти от финансови услуги и подкрепа. Живеем в бурни времена с милиони уязвими домакинства в цяла Европа, които са силно засегнати от инфлацията и всички последици от нея. С проучването искахме да подчертаем, че това наистина е глобален/паневропейски феномен”, подчерта Каякас.
Една от нашите основни ценности като компанията е прозрачността по отношение на ценообразуването – това, което виждате, е това, което получавате. „В същото време ние сме още по-ангажирани от всякога да гарантираме, че нашите клиенти разбират последиците от вземането на заем и как това може да повлияе допълнително върху тяхното финансово състояние”, допълва мениджърът.
(в материала има продуктово позициониране)