Българските застрахователи и Гаранционният фонд плащат милиони левове заради практиката чужденци да карат коли с български номера. От Фонда настояват за спешни промени.
За порочната практика стана ясно още преди 5 години, въпреки това оттогава нищо не се е променило.
Основно румънци шофират български коли, а при произшествия плаща държавата. Така например през 2016 година Гаранционният фонд е платил над 17 милиона лева за катастрофи извън България. Една трета от тях – причинени от румънци с български коли, съобщава БТВ.
Румънците предпочитат да карат коли с български табели, защото им е много по-евтино, като 36-годишният Николае Дорин от Гюргево. Категоричен е, че и следващата му кола ще е с българска регистрация. „Купуваме коли от Англия, Германия, отиваме в България с български регистрационен номер. Тук, в Румъния, цената за застраховка е много, много висока и същото се отнася за таксите”, заяви Николае Дорин.
Освен по-изгодно, с български табели шофьорите в чужбина са почти ненаказуеми, освен при катастрофа, когато щетите поема българският застраховател или по-често Гаранционният фонд. А за някои българи търговията с номерата е бизнес. Причакват румънците в КАТ и срещу дребни суми продават името си. Има нашенци с по 500 коли на тяхно име.
От Гаранционния фонд настояват за спешни промени и контрол, за да спре източването на милиони левове. „Да се контролира регистрацията и собственикът, по-тясна връзка с данъчната служба, за да се знае, че е тук този човек, живее на този адрес”, заяви Борислав Михайлов.
Освен румънци, италианци също се възползват от услугата. За 10 години за катастрофи там Гаранционният фонд е изплатил над 20 милиона лева. Една трета от тях са участието на коли с български номера, шофирани от чужденци. А колко са българските коли, шофирани от чужденци, не се знае. За тях се разбира едва при произшествие на пътя, когато застрахователите или Гаранционният фонд трябва да платят.