Въпреки че нямаме стрес тестове, сме подложени на достатъчно проверки от страна на конкуренцията, , заяви Петер Атила Хорват, управител на Провидент Файненшъл България, по време на финансовия форум „Шумът на парите“.
Секторът на небанковото финансиране расте. През първото тримесечие отчитаме 40% ръст. Това се дължи на два фактора. Единият от тях е, че цялата икономика расте и това помага не само на банковото, но и на небанковото кредитиране и хората имат нужда от пари, посочи експертът.
Много се радвам, че секторът на небанковата финансова индустрия играе все по-важна роля в потребителското кредитиране, посочи още той.
Другият важен фактор е доверието. Мисля, че доверието в небанковите институции нараства. Хората познават компаниите, знаят, че сме тук, разбират условията на кредитите и точно затова можем да постигнем този ръст от 40% на годишна база. Проучване сред 9000 клиенти на Провидент, включително и в България, показва, че над 62% имат доверие в бързите кредити. Процентът за България е по-висок от средното ниво за Европа. Общо 77% от клиентите у нас са склонни да препоръчат бърз кредит на приятели, което също е над средното ниво за Европа, сочат още данните на Провидент. Аз мисля, че освен икономическия растеж, расте и доверието в небанковия сектор и това води до този много добър растеж. Небанковият сектор се регулира по различен начин в различните страни. За съжаление, не всички конкуренти следват едни и същи стандарти. Ние и останалите уважавани членове на Българската асоциация за потребителско кредитиране следваме едни и същи етични стандарти. Ние в Провидент имаме етична програма. Ние обучаваме нашите служители и кредитни консултанти как да си вършат работата отговорно. Те минават тестове и ако не могат да се справят с тях, не могат да работят, заяви още Хорват. Аз наистина вярвам, че има все повече уважавани участници на пазара, те следват едни и същи етични стандарти на пазара и се надявам, че останалите също ще започнат да го правят, изрази надежда експертът. Вярвам, че хората разбират условията на кредитиране, защото те са много прости, а ние им ги разясняваме, като например какъв е размерът на кредита, колко трябва да платят и че сумата няма да се променя с някакви допълнителни такси. Наше проучване показва, че 80% от хората напълно разбират условията по кредитите, посочи още Хорват.
Друго проучване обаче показва, че само една четвърт от хората разбират основните финансови термини като годишен процент на разходите. Средният човек не е достатъчно финансово грамотен. Затова ние имаме програма за финансова грамотност, заедно с фондация „Инициатива за финансова грамотност“. Имаме и уебсайт www.semeinifinansi.bg, където хората могат да задават въпроси и да получат отговор от експерти, заяви управителят на Провидент Файненшъл България. Ние също така организираме и семинари. Вече сме провели такива в София, Пловдив, Стара Загора, Русе, Велико Търново. Те не са маркетингови, а просто обучаваме хората. Нашият опит показва, че по-добре финансово образованите хора стават и по-добри клиенти в бъдеще. Затова поддържа такава програма в България и общо в 13 държави, с което даваме пример, който може да бъде последван и от други. Ние нямаме основната отговорност да образоваме хората финансово, но ние също можем да играем роля в този процес, завърши Хорват.
Форумът Шумът на парите се провежда със съдействието на основните ни партньори Коника Минолта и Уникредит Булбанк, както и партньорите Алкомет, Девня Цимент, Адмирал Маркетс, Garitage Investment Management, Капман Холдинг, Qatar Airways, MBL|CBRE, Провидънт Файненшъл, Residential Park Sofia, ЗАД България и Сирма груп Холдинг.
Организационен партньор на събитието за поредна година е агенцията за връзки с обществеността AMI Communications България.
Форумът се провежда с медийната подкрепа на сп. Мениджър, Агенция Фокус, Novini.bg, Fakti.bg, Offnews, Imot.bg, Kaldata, сп. Икономика, Seenews, economic.bg, в. Сега и Enterprise Europe Network.