Над половината от колите, продавани в Китай, скоро ще бъдат от местни марки

Getty Images
share

Китайските автомобилни марки са напът тази година да заемат за първи път малко над половината от местния пазар благодарение на доминацията си на пазара на електромобили, съобщава БТА, като се позовава на данни на консултантската компания "Аликс партнърс" (AlixPartners).

През последните четири десетилетия китайският автопазар беше доминиран от глобални марки като "Фолксваген" (VW) и "Тойота" (Toyota), опериращи съвместно с местни партньори.

Но конкурентното ценообразуване, бързото пускане на нови модели и ръстът на местните производители на електромобили като Би Уай Ди (BYD), "Нио" (Nio) и "Спън мотърс" (Xpeng Motors) промени динамиката на пазара. През първата четвърт на годината Китай за пръв път изпревари Япония като най-големият износител на автомобили в света.

Европейският износ на автомобили през 2022 г. достига рекордна стойност

"Аликс партнърс" прогнозира, че китайските автопродажби ще се увеличат с 3 на сто тази година до 24,9 милиона коли, възстановявайки се до нивата от преди пандемията. До 2030 г. те ще се увеличат до 30,6 милиона годишно, когато повече от половината от колите, продадени в Китай, ще бъдат електрически.

Китайският пазар на т. нар. "автомобили с нови източници на енергия" (NEVs), които включват плъг-ин хибриди и изцяло електрически автомобили, се е възползвал през периода 2016-2022 г. от държавни субсидии в размер на 57 милиарда долара, посочва консултантската компания.

За същия период американските власти са отпуснали автосубсидии в размер от 12 милиарда долара.

"Аликс партнърс" прогнозира още, че към 2030 г. китайските автомарки ще продават на световните пазари около 9 милиона автомобила, или около 30 на сто от целия пазар. Те ще заемат 15 на сто от пазара в Европа и по 19 на сто от пазарите в Южна Америка и Югоизточна и южна Азия.

Водещи новини

Още новини