Скандалът “Фолксваген” се разраства, замесиха и БМВ

Getty Images/Guliver
share

“Фолксваген” е манипулирал коли и в Европа. Това каза министърът на транспорта на Германия Александер Добринд. “От концерна ни съобщиха, че скандалът със завишените вредни емисии засяга и автомобили, продадени в Европа. Става дума за дизелови двигатели от 1,6 и 2,0 литра”, съобщи министърът на пресконференция в Берлин.

“Фолксваген” бе обвинен от САЩ, че е монтирал софтуер в дизеловите си автомобили, с който е успял да манипулира резултатите от замерването на вредни емисии. Така е продавал коли, които изхвърлят вредни газове в пъти над допустимото. Скандалът е толкова голям, че ще удари целия автомобилен бранш и Германия като страна, печелеща най-вече от репутацията си на производител с високо качество.

Все още не е ясно колко автомобила с въпросния софтуер са били продадени в Европа. Според данните 11 милиона коли са с този софтуер. Заради скандала в сряда оставка подаде шефът на “Фолксваген” Мартин Винтеркорн. Според медиите това няма да е единствената оставка. Очакват се уволнения и в борда на директорите на “Ауди” и “Порше”, както и още оттегляния на шефове във “Фолксваген”. Най-вероятно оставки вече са разписали шефът на “Ауди” Улрих Хакенберг и шефът на “Порше” Волфганг Хац, твърди в. “Билд”, цитиран от "24 часа".

Моделите на “Ауди” – А1, А3, А4 и А6, най-вероятно също са с такъв софтуер. Те ще бъдат проучени през следващите дни. 

Все още не е ясно колко ще струва скандалът на “Фолксваген”. В четвъртък британски шофьори и частни клиенти съобщиха, че ще се организират за общ процес срещу концерна и ще искат милиарди обезщетение.

Междувременно замесиха и БМВ в скандала. Германското издание на “Ауто Билд” твърди, че един от големите конкуренти на “Фолксваген” - БМВ, също произвежда коли с по-високи от допустимото вредни емисии. Според изданието моделът Х3 надвишава 11 пъти регулациите на ЕС срещу замърсяването на въздуха. Списанието се позовава на данните на тестове на Международния съвет по чист транспорт (ICCT), според които джипът X3 xDrive с двулитров дизелов двигател не отговаря на екостандарта Евро 6.

От баварската компания заявиха, че не са манипулирали тестове за емисии, и отричат твърденията на списанието. “Няма разлика в отчитането на емисиите в зависимост от това дали се правят на пътя, или при тестове”, се казва в становище на БМВ. “Не разполагаме със специфични данни от цитираните тестове и затова не можем да обясним резултатите. Ние ще се свържем с ICCT и ще поискаме да се изясни какво е представлявал тестът”, допълват от компанията.

След публикацията акциите на БМВ се сринаха с почти 10 процента, като стигнаха двегодишно дъно.

Водещи новини

Още новини