Българските пациенти не знаят правата си

  • 18 април 2012 08:49

  • 1184
  • 4
Българските пациенти не знаят правата си
©

Днес е Европейският ден за правата на пациента. От 2007 година той  се чества във всички страни членки на Европейския съюз. У нас денят ще бъде отбелязан с кръгла маса в столичната Военномедицинска академия, посветена на приоритетите на здравеопазването, в интерес на пациентите. На форума са поканени над 50 лекари специалисти и национални консултанти от болници в цялата страна, предаде БТВ.
 
Целта на европейския ден във всички държави е да се обсъдят и предприемат действия за подобряване правата на пациентите, като подобряването на правото на достъп до здравни услуги, информация и съгласие, както и правото на свободен избор за различни лечебни процедури и грижи.
 
В България пациентските организации очакват до края на годината да се приеме и закон за защита правата на пациентите, каза за Дарик Пенка Георгиева от Българската асоциация за закрила на пациентите. "Министърът на здравеопазването Десислава АтанасоваДесислава Атанасова Десислава Атанасова е родена на 8 октомври 1978 г. в Дулово. По професия е юрист. Завършила е право, даде гаранции, че до края на годината този закон ще влезе в действие, защото е факт, че българинът не си знае правата. Пациентите не знаят, че имат право да се знае, когато чакат примерно за една планова операция, колко хора са преди тях в дадено лечебно заведение. Друго, което не знаят пациентите, е че имат право на добро отношение от лекарите. Имаме много подадени сигнали от ТЕЛК-овете, където имам унизително отношение към хората с липсващи органи", каза още Георгиева.
 
Българската асоциация за закрила на пациентите стартира проект за граждански одит в болници. „Събираме информирано съгласие от всички отделения. Заедно с лекарите се опитваме да направим ново информирано съгласие, което да бъде максимално добро за пациентите - т.е. да ги информира максимално за техните права и задължения", уточни Пенка Георгиева.
 
Тя добави, че инициират и създаването на отделна дирекция в Агенция "Медицински одит", която да се занимава с медицинските инциденти. „Когато имаме някакъв медицински инцидент, особено с фатален край, той да бъде разглеждан в отделна дирекция. Ползата за българския пациент е, че ще се направи бърза и качествена проверка защо се е случило", добави Пенка Георгиева.

Последвайте канала на

Константин Тодоров
1184 4

Свързани новини

Коментари 4

Добави коментар
FM

2014.03.19 | 20:18

4
Ние, пациентите на болниците си знаем правата. След попа с краката на пред.

2012.06.25 | 21:13

3
Супер думите 'пациент' и 'права' в едно изречение и то свързани по смисъл. Само човек който не се е сблъсквал с непроходимостта на изградената системата може да сътвори такова нещо.
все още жив пациент

2012.06.25 | 21:12

2
Мдаа, наистина докторската гилдия има нужда да препрочете, освен учебниците си по специалностите, които имат и една книжка -" етика и морал" или поне да се сетят за едно изречение от Хипократовата клетва - "Не вреди!" - поне, като не можеш да помогнеш...много , много са се самозабравили огромна част от така наречените хуманитарни доктори.Безнаказано крадат и убиват българските пациенти
Не пациент

2012.04.18 | 18:40

1
Да, май вече ни остана само правото да сме пациенти. Защо някой си въобразява, че изгаряме от желание да бъдем пациенти. Нима вече не сме хора? Щом им паднем на тия с белите престилки и вече сме пациенти, пък какви права може да има един пациент. Единственото му право е да плаща и да продължава да бъде пациент. Иначе какво ще ядат тези от здрвната система? Порочна система! И античовешка! Но ... узаконена! Браво! Накъде вървим с бързи стъпки? Замислял ли се е някой. Даже се гордеем с болестите си, които имат все по-модерни и трудни за изговаряне имена. А дори и да нямаме, спокойно, ще ни измислят. Свободни имена за болести - колкото щеш. И гладници колкото щеш, а някой трябва да ги храни. Та това е то здравната ни система. А пък вие и за права си мислите. Смешници.

Добави коментар

Свързани галерии

Водещи новини