Доцент от ВМА съветва как да се справим със стреса по време на пандемия

Разпространението на COVID-19 по целия свят създаде сред обществото стрес, несигурност, страх и паника. Събития като пандемии, природни бедствия и икономически катастрофи предизвикват кризи на дезадаптация у населението. Едни от първите симптоми на емоционален дистрес са безпричинна тревожност и паника, нарушения на съня, апетита, раздразнителност, потиснато настроение, плачливост, страх от неизвестното, натрапливи действия, презапасяване с храна, битови стоки и лекарства, казва пред NOVINI.BG полк. доц. д-р Данчо Дилков, началник на психиатричната клиника на ВМА.

Всичко по темата:
Епидемията коронавирус (COVID-19) 8731

Заедно с колегите си са разработили няколко съвета, които биха ни били полезни по време на пандемията от COVID-19. Те са работили в две насоки – едната е свързана с преодоляване на стреса при  медицинските специалисти, а другата – с престоя ни под домашна карантина.

Освен информиране за ситуацията от сигурни източници, препоръката към медиците е да запазват спокойствие в общуването с пациентите, защото те интуитивно долавят чувствата и реакциите ви.

"Бъдете съпричастни и емпатични, информирайте пациентите относно реакциите на емоционален дистрес и ако се налага ги насочете към специалист в сферата на психичното здраве. Не стигматизирайте и не отхвърляйте пациентите, заразени с COVID19", отбеляза доц. Дилков.

Той препоръча използването на индивидуални подходи при различните пациенти: при пациенти, неглижиращи проблема наблегнете на сериозността и мащаба на пандемията и значението на предприетите мерки от властите.

220 са вече заразените с коронавирус у нас, вирусът е опасен за децата с хронични заболявания

При прекомерно ангажирани с оплакванията си и склонни към апокалиптични интерпретации - разяснете спокойно и изчерпателно ирационалността на убежденията им и насочете вниманието им към дейности, подобряващи чувствата им за безопасност, спокойствие и оптимизъм.

"Спазвайте регулярен режим на натоварване и почивка. Грижете се за себе си. Oбщувайте често с близките и приятелите си чрез мобилни и онлайн платформи", съветва още специалистът.

А какво да правим, докато сме си у дома по време на пандемията?

"Информирайте се не повече от два пъти в денонощието за актуалната обстановка в страната от медиите, като игнорирате информацията, получена от недостоверни източници. Хранете се рационално и предимно с термично обработена храна, почивайте си при усещане на умора и се наспивайте добре. Това подобрява защитните ви сили", съветва доц. Дилков.

Заедно с колегите си препоръчват да се фокусираме върху дейностите, които можем да извършваме, а не върху невъзможните.

"Важно е да се отделя достатъчно време за забавление и отмора. Налични са множество онлайн платформи, в които се споделят предавани на живо концерти, пиеси, тренировки в домашни условия и др. Не се поддавайте на тревожни призиви за презапасяване с лекарства и храни. Независимо от изолацията поради наложената карантина, поддържайте положителни емоции и мисли /разговаряйте по телефона по теми, различни от тази за коронавирус, гледайте комедийни филми, четете книги и др./. Ако сте родители, информирайте децата относно мерките за безопасност, използвайте времето за заздравяване на връзката с тях", заявява доц. Дилков и пояснява: помнете, че стресът е навсякъде в нашия живот. Почти постоянно сме подложени на промени, умора, загуби, провали и др. Важно е да разпознаваме стреса и да се научим да го контролираме.

Защо лекарите не трябва да се паникьосват заради COVID-19

Разбира се, когато се почувстваме нервни, може да използваме лесни релаксиращи методи за снемане на напрежението. Ето и няколко примера:

Мускулна релаксация:

Настанете се удобно в седнало или легнало положение:

  • Стягайте и разпускайте мускулите на корема
  • Стягайте и разпускайте мускулите на ръцете
  • Стягайте и разпускайте мускулите на краката

Методът се изпълнява последователно, около 8-10 пъти за всяка мускулна група.

Упражнение за дишане:

  • Издуйте корема си и бавно поемайте въздух през носа;
  • Напълнете изцяло дробовете си с въздух и задръжте.
  • Бавно издишайте въздуха, казвайки: "релакс"

Направете това поне 8 пъти или докато се почувствате по-добре.

Метод на прогресивна релаксация:

Настанете се удобно и затворете очи. Концентрирайте вниманието си върху дишането така, че с всяко вдишване да усещате как чувство на отпуснатост преминава през тялото ви, и как с всяко издишване напрежението намалява.

Сега ще напрягате и отпускате 14 мускулни групи:

  • Напрегнете и отпуснете дясна длан и ръка.
  • Напрегнете и отпуснете лява длан и ръка.
  • Напрегнете и отпуснете чело и очи.
  • Напрегнете и отпуснете горната част на бузите и носа.
  • Напрегнете и отпуснете долната челюст, долната част на лицето и шията.
  • Напрегнете и отпуснете рамене, горната част на гърба и гърдите.
  • Напрегнете и отпуснете корема.
  • Напрегнете и отпуснете седалищните мускули.
  • Напрегнете и отпуснете бедрото на десния крак.
  • Напрегнете и отпуснете десния крак.
  • Напрегнете и отпуснете стъпалото на десния крак.
  • Напрегнете и отпуснете бедрото на левия крак.
  • Напрегнете и отпуснете левия крак.
  • Напрегнете и отпуснете стъпалото на левия крак

За около  5-7 секунди  трябва да се поддържа ниво на мускулно напрежение, което да не предизвиква болка, а после да последва мускулна релаксация с времетраене от 10 до 20 секунди. Това „напрягане-отпускане” се повтаря по 2 пъти за всяка мускулна група. Трябва да се опитвате да не напрягате автоматично същевременно и други мускули, а да се съсредоточите върху конкретната мускулна група.

Метод „виртуална ваканция“:  Представете си, че сте на прекрасна почивка на морския бряг, като се стараете да ПРЕДИЗВИКАТЕ КОЛКОТО СЕ МОЖЕ ПО-РЕАЛИСТИЧНО УСЕЩАНЕ ЗА пясъка между пръстите си, слънцето, шума на вълните, бриза върху кожата си.

По материала работиха Галя Георгиева и Калина Атанасова

 

Всичко по темата:
Епидемията коронавирус (COVID-19) 8731

Повече за Коронавирус

corona

Коментари

  1. 2020.03.25 | 12:30
    До коментиращите срещу герберастите: Отдавна на всички нас ни е известно че телефоните у нас се подслушват масово и безконтролно, така както бе по времето на "Развития ни социализъм" ! Така че за предпочитане е да ползвате предплатени карти които ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да са на ЧУЖДО ИМЕ или нa ПOЧИНAЛИ вeчe хoрa, а телефоните ви да са СТАРИ модели от преди . . .дигитализацията ! Конфиденциалните ви разговори които смятате да водите трябва да бъдат кратки /в рамките нa не повече от 60 секунди/, за да затрудните прихващането им от "Звеното за подслушване в МВР" дислоцирано в кв.Горна Баня !
    1. 2020.03.25 | 13:50
      Ти от Белене ли пишеш?
  2. 2020.03.25 | 12:06
    Как да се справим ли? Ами,просто трябва да помолим "другарят-господин" Борисов да си СЕДИ в КЪЩИ!!!
  3. 2020.03.25 | 13:14
    AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
  4. 2020.03.25 | 14:49
    Ето и моята рецепта за справяне от стреса.: 1. Мандрадисане на жената по два, три пъти на ден (когато зверчерата спят разбира се) 2. Пушене на терасата. По често че вътре не се търпи от крясъци и гонене на маймуните. 3. Стабилно похапване (естествено ако не ти се лепнат термитите, които унищожават всичко на масата) 4. След 20:00 ч. (заключени са в стаята), бутилката грозданка ме чака на масата. Удрям 4,5 чашки, филмче нещо, мъдо на буля и в талажа. Това е моята рецепта :)
  5. 2020.03.25 | 15:14
    Мислех, че колегата може да измисли нещо научно, ама явно не. Чудно как е взел изпита за специалност?!
  6. 2020.03.26 | 07:14
    Бъдещето ше е наред ! Бъдете спокойни и се обичайте !
  1. 1

Напиши коментар

Спорт

още

Водещи новини

още

Още новини

още

Най-четени

Най-коментирани

Болести

още

Анкета

Ще има ли втора вълна от COVID-19?

Ще има ли втора вълна от COVID-19?

Избрано от Интернет

Вашите лични данни

Ние събираме и обработваме Вашите лични данни.

За осигуряване на правата ви по GDPR, молим за Вашето съгласие.

Ще използваме данните за осигуряване на по-доброто Ви преживяване на нашите сайтове.

Ако натиснете бутона Приемам всички, ще дадете съгласието си на нас и на всички трети страни, описани детайлно в Политиката за поверителност и Политиката за бисквитките.

Защо е необходимо моето съгласие?

НАСТРОЙКИ ЗА ПОВЕРИТЕЛНОСТ

  • Нормално функциониране на сайтовете
    Не е зададено

    Тези данни са стриктно необходими за нормалната работа на сайтовете и мобилните ни апликации. Чрез тях можем да удостоверим самоличността Ви като логнат потребители, да Ви покажем по-добре съдържанието, да заредим сайта по-бързо, да защитаваме сайтовете и Вас от посегателства.

    Такива данни например са данните от сесията Ви – информация дали сте логнат, кеширано съдържание и други.

    Тук попадат и данните, свързани с идентифицирането Ви във връзка с регистрация за използване на наша услуга.

  • За изпълнение на нашите услуги
    Не е зададено

    Някои от услугите ни, като електронната търговия, изискват да споделите с нас лични данни. Използваме ги за да можем да изпълним договора си с Вас, за продажба и доставка на предлаганите от нас стоки.

    Други предлагани от нас услуги са възможностите да добавяте новина, коментари, снимки или видеа. Използваме личните Ви данни, която ни дава възможност да Ви идентифицираме и при необходимост – да модерираме добавеното от Вас съдържание.

  • За измерване
    Не е зададено

    Събираме информация за Вашето използване на съдържанието и я комбинираме с предишно събрана, за да измерим, разберем и отчетем Вашето използване на услугите ни.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на реклами
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно налична, за да подберем и Ви доставим релевантна реклама и за да можем да измерим доставката и ефективността й. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите предишни интереси към подбрани реклами, обработка на данни за поведението Ви, когато рекламата Ви е била показана, колко често Ви се показват дадени реклами, къде и кога са Ви били показани, дали сте предприели действие свързано с рекламата, включително клик на рекламата и направена покупка.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За подбор, доставка и отчитане на съдържание
    Не е зададено

    Събираме информация и я комбинираме с предишно събрана, за да подберем и Ви доставим релевантно съдържание и да измерим доставката и ефективността му. Това може да включва предварително събрана информация за Вашите интереси към съдържанието, обработка на данни за показаното Ви съдържание, колко често или за колко време е било показано, дали сте предприели действие, свързано със съдържанието, включително клик на съдържанието.

    Тази цел не включва персонализиране и профилиране.

  • За персонализация и профилиране
    Не е зададено

    Събираме и обработваме информация за използването на услугите ни за последващо сервиране на персонализирана реклама и/или съдържание в друг контекст, напр. други сайтове и мобилни апликации, след време.

    Типично, съдържанието и поведението Ви на сайта/мобилната апликации се използва за създаване на заключения за Вашите интереси, чрез които се управлява бъдещият избор на сервирани реклами и/или съдържание.

  • По възложение и за проекти на трети страни
    Не е зададено

    При конкретни проекти по възложение на трети страни събираме Ваши лични данни, които им споделяме за осъществяване целите на проектите им. Детайлна информация за целите може да намерите в Общите условия на всеки конкретен проект, който ще Ви бъдат предоставени за получаване на Вашето съгласие.

    Понякога използваме личните ви данни, за да Ви информираме за игри и промоционални оферти на Спортал и/или на трети страни – Партньори на Спортал.

    За изпълнение на тази цел, събираме Ваши лични данни, за да Ви информираме за наши или на трети страни, наши партньори, инициативи, промоции, игри, оферти и други.

    За всички описани по-горе цели можем да използваме инструменти на трети страни.

  • За Директен маркетинг
    Не е зададено

    За да Ви изпращаме винаги актуална и полезна информация за нашите инициативи, събираме данни като адрес на електронна поща или друг начин за контакт с Вас – Viber, Skype, Messenger профил или такъв в друга комуникационна платформа.