-
17 юни 2022 15:02
- 1052
- 3
В украинското пристанище на река Дунав Измаил шофьорите са нетърпеливи - камионите им преливат от зърно. От другата страна, в Румъния, там, където реката се влива в Черно море, нетърпението е обхванало и корабите. Моряците не помнят някога толкова много кораби, плаващи под различни флагове, да са акостирали в Сулина, Източна Румъния, и да се готвят да отплават за Украйна, за да бъдат натоварени с хранителни продукти. Руското нахлуване промени всичко: блокадата, която Москва наложи на украинските морски пристанища, като се започне с това на Одеса, парализира износа от Украйна, а тя е един от най-големите световни производители на зърнени култури, пише БТА.
"Алтернативата е река Дунав", която (в един от своите участъци) е естествена граница между Украйна и Румъния. "Големият проблем е капацитетът на речните инфраструктури", обяснява за Франс прес Юри Димчогло, бивш заместник-председател на областния съвет на Одеса.
От началото на войната "само 1,5 милиона тона зърнени култури са експортирани по този начин", казва той. - А това е капка в сравнение с блокираните стоки в Украйна, които според президента Володимир Зеленски са между 20 и 25 милиона тона.
"Изхранване на света"
Следващото звено от веригата на доставките, земеделският производител Вячеслав Зябкин, който работи на 35 км от пристанището, "все още нищо не е натоварил на корабите по Дунав. Дори и един килограм".
Причината е, че ми предлагат изкупна цена, която е много по-ниска от производствените ми разходи, казва той, като изтъква, че "дунавското решение" устройва дребните земеделци, които имат да продават малки количества.
Тези пък, които прибягват до този маршрут, се сблъскват с препятствия.
Най-напред - задръстванията по пътя: камиони от цяла Южна Украйна пристигат с надеждата да стоварят на брега на Дунава стоките, които превозват.
Пристигнали вече на пристанището, виждат, че там също е навалица.
В Измаил се натъкваме на Сергий Гавриленко, 45-годишен шофьор, който е облечен с тениска на сини райета, с носи шапка в цвят каки и авиаторски очила. Напредва бавно. Температурата е 32 градуса и той се разхлажда с вода от туба в кабината на камиона си.
"Преди войната беше достатъчен един ден, сега трябват три. Занимаваме се с това, защото е добре за страната и за изхранването на света", казва той.
"Няма почивка"
Плавателните съдове, които натоварват стоките от пристанищата, доставят зърното на клиенти в чужбина, като тръгват надолу по Дунава и навлизат в Черно море. Доставките са в малки количества и помежду им има интервали.
В Сулина са акостирали близо сто кораба, които чакат средно между седем и десет дни, преди да могат да поемат по канала към украинските пристанища.
"Имаме много повече работа. Работим от зори до мрак", разказва Габриел Данила-Михалче, 28-годишен капитан на кораб, който неведнъж е пътувал от Сулина до Черно море и обратно.
Мисията на този кораб е жизненоважна: да превози до всеки един от корабите, намиращи се близо до бреговете на Сулина, лоцман, който да преведе съответния кораб до пристанището, до което трябва да стигне.
Това правило е вписано през 1948 г. в Конвенцията за режима на корабоплаването по Дунава заради опасностите, до които може да се стигне в опасни води.
"Няма почивка за нас", казва един от 36-имата лоцмани, които корабът има за задача да превози.
"Миналия месец 400 кораба преминаха през Сулина, това беше рекорд", разказва механикът на кораба, превозващ лоцманите, Михай Калин, който е на 48 години, 30 от които е прекарал в морето.
"Ураган от глад"
"Трафикът се увеличи тройно в сравнение с май миналата година", потвърждава пред Франс прес румънският държавен секретар по транспорта Йон Попа.
Справянето с увеличилия се трафик е "предизвикателство за Румъния", казва той и изразява надежда, че ще има помощ от Брюксел.
След като отказаха да носят отговорност за забавянето на корабите, които чакат край бреговете им, Румъния и Украйна сформираха в края на май общо командване, което съставя график, по който плавателните съдове влизат в Дунава. Тези, наети за транспорт на зърнени храни, са с приоритет.
Освен това близо 700 хиляди тона са транспортирани от румънското пристанище на Черно море Констанца - с шлепове, с влакове и тирове, подчертава Попа.
Опашките на чакащите на сухопътните и на железопътните гранични пунктове стават по-големи всеки ден.
Преди войната Украйна беше четвъртият най-голям износител на царевица, беше се устремила към третото място в класацията на износителите на жито и гарантираше 50 процента от световната търговия със семена и слънчогледово олио.
ООН се опасява, че ако кризата продължи, през идните месеци ще се стигне до "ураган от глад".
Последвайте канала на
Свързани новини
Блинкън: Без китайска подкрепа войната на Русия в Украйна би била трудна
26 април 202417:47
Зеленски призова в Украйна да бъдат изпратени още системи за противовъздушна отбрана
26 април 202417:28
Москва твърди, че е ударила влак, превозващ западни оръжия за Украйна
26 април 202416:50
При украински удари има загинали и на територията, окупирана от Москва, и в Русия
26 април 202416:32
Украйна: Изгорихме руски хеликоптер на военно летище в Москва
26 април 202416:26
Готви ли се Русия за лятна офанзива в Украйна?
26 април 202415:21
Украинското артилерийско подразделение Отмъщение унищожи блиндаж и склад за експлозиви на агресорите
26 април 202414:43
Официално: Пирин има нови собственици
Марек 1:0 Септември, Костов откри
Левски посяга към титлата, но ЦСКА няма да я даде лесно
Балъков: Имам доста богат опит в подобни ситуации! Надявам се на подкрепа от феновете
Фейенорд и Ливърпул ще се договорят за Слот в следващите 48 часа
"Контра": Ще преодолее ли Арсенал най-тежкото препятствие по пътя към мечтаната титла
Коментари 3
Добави2022.06.17 | 19:32
2022.06.17 | 20:28
Добави коментар
Свързани видеа
Украинското артилерийско подразделение Отмъщение унищожи блиндаж и склад за експлозиви на агресорите
26 април 202415:13
Киев: Ударихме и в Русия, и в Крим
17 април 202414:24
Русия удари украинския град Чернигов. Има жертви
17 април 202412:57
Три военни обекта в пограничен с Украйна руски град останаха без ток
16 април 202416:55
Киев показа унищожаване на руски комплекс за радиоелектронна борба
10 април 202417:54
Украински бойни дронове удариха школа за пилоти в Русия
09 април 202412:10
Водещи новини
Енергийният министър заминава за Турция, за да оправи неразбориите с договора с „Боташ“
26 април 202416:28
Акад. Денков: ЦИК "подготвя почвата" за провал на машинното гласуване
26 април 202416:15
Главчев: Можеш да излъжеш много хора за кратко време, малко хора – за дълго, но всички завинаги – няма как
26 април 202413:15
Правителството определи нови членове на Надзорния съвет на НОИ
26 април 202417:30
Безплатна имунизация срещу коклюш за бременните между 27-ма и 36-та гестационна седмица
26 април 202413:49
Извънредно заседание на парламента във вторник
26 април 202414:11
Водещите новини! Увеличението на пенсиите изпревари ръста на заплатите. Кирил Петков: Пеевски е голям и хлъзгав камък на врата на Борисов (и още…)
26 април 202413:37
Готви ли се Русия за лятна офанзива в Украйна?
26 април 202415:21
Порноактриса излезе от 3-месечна кома, но лекарите не са обнадеждени за възстановяването ѝ
26 април 202416:15
2022.06.18 | 09:27