-
17 юни 2022 15:02
- 1068
- 3
В украинското пристанище на река Дунав Измаил шофьорите са нетърпеливи - камионите им преливат от зърно. От другата страна, в Румъния, там, където реката се влива в Черно море, нетърпението е обхванало и корабите. Моряците не помнят някога толкова много кораби, плаващи под различни флагове, да са акостирали в Сулина, Източна Румъния, и да се готвят да отплават за Украйна, за да бъдат натоварени с хранителни продукти. Руското нахлуване промени всичко: блокадата, която Москва наложи на украинските морски пристанища, като се започне с това на Одеса, парализира износа от Украйна, а тя е един от най-големите световни производители на зърнени култури, пише БТА.
"Алтернативата е река Дунав", която (в един от своите участъци) е естествена граница между Украйна и Румъния. "Големият проблем е капацитетът на речните инфраструктури", обяснява за Франс прес Юри Димчогло, бивш заместник-председател на областния съвет на Одеса.
От началото на войната "само 1,5 милиона тона зърнени култури са експортирани по този начин", казва той. - А това е капка в сравнение с блокираните стоки в Украйна, които според президента Володимир Зеленски са между 20 и 25 милиона тона.
"Изхранване на света"
Следващото звено от веригата на доставките, земеделският производител Вячеслав Зябкин, който работи на 35 км от пристанището, "все още нищо не е натоварил на корабите по Дунав. Дори и един килограм".
Причината е, че ми предлагат изкупна цена, която е много по-ниска от производствените ми разходи, казва той, като изтъква, че "дунавското решение" устройва дребните земеделци, които имат да продават малки количества.
Тези пък, които прибягват до този маршрут, се сблъскват с препятствия.
Най-напред - задръстванията по пътя: камиони от цяла Южна Украйна пристигат с надеждата да стоварят на брега на Дунава стоките, които превозват.
Пристигнали вече на пристанището, виждат, че там също е навалица.
В Измаил се натъкваме на Сергий Гавриленко, 45-годишен шофьор, който е облечен с тениска на сини райета, с носи шапка в цвят каки и авиаторски очила. Напредва бавно. Температурата е 32 градуса и той се разхлажда с вода от туба в кабината на камиона си.
"Преди войната беше достатъчен един ден, сега трябват три. Занимаваме се с това, защото е добре за страната и за изхранването на света", казва той.
"Няма почивка"
Плавателните съдове, които натоварват стоките от пристанищата, доставят зърното на клиенти в чужбина, като тръгват надолу по Дунава и навлизат в Черно море. Доставките са в малки количества и помежду им има интервали.
В Сулина са акостирали близо сто кораба, които чакат средно между седем и десет дни, преди да могат да поемат по канала към украинските пристанища.
"Имаме много повече работа. Работим от зори до мрак", разказва Габриел Данила-Михалче, 28-годишен капитан на кораб, който неведнъж е пътувал от Сулина до Черно море и обратно.
Мисията на този кораб е жизненоважна: да превози до всеки един от корабите, намиращи се близо до бреговете на Сулина, лоцман, който да преведе съответния кораб до пристанището, до което трябва да стигне.
Това правило е вписано през 1948 г. в Конвенцията за режима на корабоплаването по Дунава заради опасностите, до които може да се стигне в опасни води.
"Няма почивка за нас", казва един от 36-имата лоцмани, които корабът има за задача да превози.
"Миналия месец 400 кораба преминаха през Сулина, това беше рекорд", разказва механикът на кораба, превозващ лоцманите, Михай Калин, който е на 48 години, 30 от които е прекарал в морето.
"Ураган от глад"
"Трафикът се увеличи тройно в сравнение с май миналата година", потвърждава пред Франс прес румънският държавен секретар по транспорта Йон Попа.
Справянето с увеличилия се трафик е "предизвикателство за Румъния", казва той и изразява надежда, че ще има помощ от Брюксел.
След като отказаха да носят отговорност за забавянето на корабите, които чакат край бреговете им, Румъния и Украйна сформираха в края на май общо командване, което съставя график, по който плавателните съдове влизат в Дунава. Тези, наети за транспорт на зърнени храни, са с приоритет.
Освен това близо 700 хиляди тона са транспортирани от румънското пристанище на Черно море Констанца - с шлепове, с влакове и тирове, подчертава Попа.
Опашките на чакащите на сухопътните и на железопътните гранични пунктове стават по-големи всеки ден.
Преди войната Украйна беше четвъртият най-голям износител на царевица, беше се устремила към третото място в класацията на износителите на жито и гарантираше 50 процента от световната търговия със семена и слънчогледово олио.
ООН се опасява, че ако кризата продължи, през идните месеци ще се стигне до "ураган от глад".
Последвайте канала на
Свързани новини
Лондон: Ще направим всичко възможно, за да помогнем на британеца, заловен в Украйна
25 ноември 202416:28
Кремъл: В обкръжението на Тръмп говорят за мирно споразумение по въпроса за Украйна
25 ноември 202415:13
Войната на Русия срещу Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва
25 ноември 202413:44
Украйна съобщи, че е нанесла удар по нефтено депо в руската Калужка област
25 ноември 202413:11
Най-малко десет ранени при руска атака срещу град Харков
25 ноември 202411:03
Путин разкара един от водещите си генерали – лъгал го е за успехите на руската армия в Източна Украйна
25 ноември 202410:39
Одеса е атакувана с балистични ракети, в града отекнаха експлозии
25 ноември 202410:17
11-те на Славия и Крумовград
Джанлоренцо Бленджини: Голямата цел Лос Анджелис 2028 е изпълнима
Кириякос Георгиу разказа за премеждията си в Спартак (Варна)
Салах: Разочарован съм, по-скоро съм вън от Ливърпул, отколкото вътре
Щутгарт и Торино с интерес към Петко Христов
Областна администрация София-град и Столична община подписаха договора за прехвърляне на собствеността на "Герена"
Коментари 3
Добави2022.06.17 | 19:32
2022.06.17 | 20:28
Добави коментар
Водещи новини
Антон Златанов: България ще изпълнява перфектно задълженията си и след като влезе в Шенген по суша
25 ноември 202415:36
Слави Трифонов: Твърдо не Борисов да е премиер, а Атанасов - председател на НС
25 ноември 202415:26
В търсене на председател на НС: "БСП-Обединена левица" събира партиите, без ГЕРБ и ДПС-НН
25 ноември 202416:48
ММС отговори на Главчев: Министерството подкрепя и ще продължава да подкрепя българските щангисти
25 ноември 202416:20
Заснеха джигит да лети с над 140 км/ч в насрещното на АМ "Тракия"
25 ноември 202415:59
Говори още един очевидец на публичния бой в столичен мол
25 ноември 202414:56
Управляващи и опозиция се сбиха в сръбския парламент
25 ноември 202416:21
Войната на Русия срещу Украйна доведе до нова ескалация между Запада и Москва
25 ноември 202413:44
Мъж застреля родителите си, жена си и детето си, след което се самоуби
25 ноември 202414:35
2022.06.18 | 09:27