-
19 май 2020 07:02
- 601
- 0
Пандемията от коронавируса не е оказала влияние на товарните превози по река Дунав. Това каза в интервю за БТА Иван Жеков - директор на дирекция "Речен надзор-Русе" към агенция "Морска администрация".
Според него от началото на кризата, свързана със заразата, е отчетено намаление от едва половин процент при транзитните товарни превози, преминаващи през българския участък на река Дунав, спрямо същия период на миналата година.
По думите му по-малък е броят на товарните кораби, акостирали край Русе. Намалението обаче е незначително. За последния месец и половина край града са хвърлили котва 253 товарни кораба, което е с шест процента по-малко спрямо същия период на 2019 година.
"Разговарял съм и с колеги от Австрия, които също казват, че пандемията няма видимо влияние върху товарните превози по Дунав", обяснява Жеков.
Това обаче не се отнася за круизния туризъм. От началото на годината до средата на този месец 71 круизни кораба, според предварителните заявки, е трябвало да посетят Русе, но заради ситуацията с коронавируса те не са пътували.
"Поне до края на юни не виждам как ще се промени ситуацията. Това е проблем за целия туристически бранш", казва Жеков.
Той коментира още, че в последните години не се наблюдава намаляване на товарооборота в българските пристанища. На тях се падат девет-десет процента от общия товарооборот във всички дунавски пристанища.
Корабоплаването се влияе много от ниските води. "Притеснява ме фактът, че през този месец река Дунав трябва да е пълноводна, но няма толкова голямо количество вода. Това може да създаде проблеми за нормалното корабоплаване през летния сезон, тъй като оттук насетне нивото на реката ще се понижава, ако няма дъждове", казва Жеков.
Той посочва, че през последните три години изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" в Русе активно извършва драгажни дейности в най-критичните места от българския участък на река Дунав, които при ниски води създават сериозни проблеми за корабоплаването.
Така от няколко дни се удълбочава фарватерът /плавателният път/ в района на остров Белене. "Хубавото е, че правителството предвижда в бюджета средства, които да бъдат отделени за задължението на България да поддържа определена дълбочина в нашия дунавски участък. Извършените драгажни дейности през изминалите две години показаха, че има смисъл от това, защото за много време се задържаха прилични дълбочини. Вярно, че фарватерът при много ниски води се стеснява и тласкачите трябва да провлачват секциите си, но други години ситуацията беше още по-усложнена", каза директорът на дирекция "Речен надзор-Русе".
Жеков, който е бил и капитан на кораб, обясни, че провлачване на секциите от един конвой през праг на реката може да отнеме от няколко часа до цяло денонощие. Всичко зависи от обстановката в района - дали има много изчакващи кораби, или заседнал плавателен съд е затворил фарватера.
Директорът на дирекция "Речен надзор-Русе" казва още, че корабособствениците търпят загуби при провлачването на секциите, тъй като се изразходва повече гориво. Отделно, времето за превоз се удължава и понякога сроковете за доставка не могат да се спазят. "Това е и причина речният транспорт да не е много атрактивен за товари, които изискват бърза доставка", коментира Жеков.
Според директора на дирекция "Речен надзор-Русе" за нормалното корабоплаване по реката влияние оказват много фактори - техническото състояние на корабите, квалифицираният персонал, пазарната конюнктура, мениджмънта, пристанищната инфраструктура, климатичните промени, както и поддържането на корабоплавателния път.
Жеков казва, че корабният парк в България е остарял. Той дава пример, че през последните 10 години е построен един речен кораб, а от 2000 г. до 2010 г. - шест баржи на "Параходство българско речно плаване". Всички останали плавателни съдове са на повече от 20 години.
Директорът на дирекция "Речен надзор-Русе" коментира, че речният транспорт не е толкова привлекателен, защото не винаги е предвидим. По думите му водният транспорт е ефективен и евтин за превоз на големи партиди стоки - метал, руда, въглища, зърно, торове, нефтопродукти.
Последвайте канала на
Свързани новини
Меркел: Коронавирусната пандемия ще бъде преодоляна по-бързо, ако светът работи заедно
18 май 202016:28
Вестник: В Русия върлува пандемия от политическо безсилие
18 май 202009:21
Емил Радев: Тази пандемия наля много вода в мелниците на евроскептицизма
09 май 202010:22
По време на пандемия - "Топлофикация" спира топлата вода в центъра на София от 13 май
05 май 202021:00
Вижте как ще се провеждат шофьорските курсове по време на пандемия
01 май 202008:54
В периода на пандемия и книгите в библиотеката минават през карантина
27 април 202007:07
Раздялата е близо: Амос Юга се сбогува с ЦСКА - София
Очаквайте на живо: Александър Томаш ще говори за двубоя с Хебър
Стабилен Лудогорец отмъкна точка от Лацио на "Олимпико"
Ман Юнайтед с труден успех след два пълни обрата в първия домакински мач на Аморим
Ще продължи ли победният ход на Черно море и срещу коварния тим на Септември?
Интересен сблъсък във Варна
Коментари 0
ДобавиДобави коментар
Водещи новини
Премиерът Главчев: Отсечката на „Дунав мост“ при Русе ще бъде готова преди Коледа
29 ноември 202409:45
Кирил Петков категоричен: Ще подкрепим Силви Кирилов, защото Пеевски се изнервя от това
29 ноември 202410:34
Минчев: Ако неспазването на партийната линия при важно гласуване е основание за изключване, то отдавна трябваше да сме разредили редиците
29 ноември 202410:44
Бориславова: Оставката е единствено по волята на самите народни представители
29 ноември 202410:33
Божанков: Дълбоко убеден съм в мотивите си и в начина, по който гласувам
29 ноември 202410:49
Борислав Гуцанов, БСП: Инатът продължава
29 ноември 202410:36
Станислав Балабанов: Днес се надявам вече да има избран председател на парламента
29 ноември 202410:43
Йотова: Изборът на председател на НС ще отпуши поне две много съществени процедури
29 ноември 202410:42
Сарафов свиква съвещание на прокуратурата и МВР заради случаите на насилие
29 ноември 202409:39